Amanah Saham Bumiputra (ASB) haram atau halal?

Semalam saya menulis mengenai hukum pelaburan Amanah Saham Bumiputra atau ASB di Facebook.
Saya memutuskan mahu mengongsinya di sini pula.


Kenapa ada banyak majlis fatwa di Malaysia?

Terlebih dahulu, suka saya memaklumkan bahawa berdasarkan Perlembagaan Malaysia, hal ehwal agama Islam adalah di bawah bidang kuasa kerajaan negeri.
Maka itulah setiap negeri termasuk wilayah persekutuan ada kuasa pentadbiran agama islam sendiri.
Setiap negeri ada Majlis Fatwa sendiri.

Di peringkat kebangsaan pula, ada Majlis Fatwa Kebangsaan.

Setiap majlis fatwa mempunyai ulamak mereka sendiri yang layak mengijtihad hukum.
iaitu mengeluarkan hukum pada perkara yang tidak wujud semasa zaman Rasulullah SAW.

Mereka mahir dalam bidang agama.
Jika di dalam ijtihad ini, mereka memerlukan pandangan dan penerangan pakar dalam bidang yang terlibat, pakar itu akan dipanggil.
Dalam kes ASB, wakil dari PNB dipanggil.

Setiap majlis fatwa mengeluarkan fatwanya sendiri.



Perbezaan Fatwa ke atas Pelaburan di ASB

Semasa membuat Diploma Lanjutan Syariah dan Amalan, saya dan rakan kumpulan dipertanggungjawabkan menyiapkan tugasan mengenai perbezaaan fatwa ke atas pelaburan ASB.

Maka kami kumpulkan semua fatwa berkenaan dan persembahkan dalam gambarajah di bawah.




Ada 4 fatwa mengatakan ia harus atau tidak haram. 
Iaitu fatwa dari Kelantan, Terengganu, Kuala Lumpur dan Majlis Kebangsaan.

Manakala, ada 3 fatwa menghukumkan ia haram iaitu Pulau Pinang, Selangor dan Pahang.

Surat dari Suruhanjaya Sekuriti mengenai ASB pula mengatakan ia tidak patuh syariah.




Terdapat perbezaan fatwa dan pandangan di sini terhadap hukum pelaburan ASB.

Kenapa perbezaan ini boleh timbul?

Perbezaan pandangan ulamak ini dipanggil Khilaf ulamak.

Khilaf boleh berlaku disebabkan :
1) Kemampuan menguasai ilmuan tidak sama dari segi akal fikiran dan kefahaman. Sebahagian fuqaha’ mempunyai kemampuan yang tinggi dari segi hafazan dan kefahaman.

2) Perbezaan tentang syarat-syarat yang wajib dipenuhi pada hadith shahih yang boleh dijadikan hujah

3) Perbezaan tentang beberapa qawaid Ushuliyyah

4) Khilaf tentang Qiraat dalam al-Quran al-Karim

5) Khilaf disebarkan percanggahan dalili-dalil


Pada tahun 2012, saya menghadiri Seminar Pengurusan Harta dalam Islam.
Jika berminat membaca perkongsian saya ketika menghadiri seminar tersebut DI SINI dan DI SINI.

Di dalam seminar ini, saya dimaklumkan oleh Prof Madya Dr, Mohamad Akram Laldin bahawa keseluruhan dana ASB tidak cukup jika diletakkan di Bank Islam sahaja. 
Ini kerana dana ASB besar. 
Oleh yang demikian, mereka terpaksa meletakkannya di Maybank. 
Sedangkan di Maybank, ada percampuran perbankan islam dan konvensional. 

Maka di situlah punca ada ulamak kata percampuran ini tidak boleh dielakkan dalam keadaan masa kini dan memfatwakan ASB sebagai harus atau tidak haram. Tapi ada ulamak tidak menerimanya.

Fatwa yang mengharuskan atau tidak mengharamkannya memandang dari sudut maslahat, umum balwa dan percampuran unsur tidak patuh syariah yang kecil.
mereka melihat dari sudut makro.

Fatwa yang mengahramkannya pula melihat dari sudut mikro.

Saya difahamkan, wang ASB TIDAK dilaburkan dalam kegiatan perjudian, arak atau aktiviti tidak patuh syariah. Hanya isu di mana dana disimpan yang menjadi punca percanggahan.


Apa yang patut kita lakukan apabila khilaf ini berlaku?

Sebagai orang islam, wajib kita mematuhi adab kepada khilaf, iaitu:

1. Setiap orang mesti membersihkan dirinya daripada sebarang sentiment ta’asub mazahab secara buta tuli kerana mazhab bukanlah sebagai faktor memecah-belahkan Islam.

2. Kita menghormati dan beradab dengan mereka serta kita percaya bahawa mereka akan diberi pahala sama ada betul atau pun salah, seterusnya kita berdoa untuk kebaikan mereka.

3. Kita tidak harus memaksa orang lain untuk menerima pandangan kita dalam masalah khilafiyyah.

3. Kita mesti beradab dengan ulama yang berbeza pandangan dengan kita.

4. Jangan menuduh orang yang mengamalkan amalam yang kita tidak sependapat dengannya sebagai sesat, pembuat bid’ah, khurafat dan sebagainya kerana masing-masing ada hujah dan alasan yang perlu kita hormati.

5. Kita jangan terpengaruh dengan pendekatan sebahagian anak muda yang berlagak alim besar menghentam ulama-ulama silam yang tidak selairan dengannya sambil menyeru masyarakat menentang amalan-amalan yang sudah mantap dalam masyarakat sedangkan amalan itu adalah merupakan khilaf yang lama.



Pilihan dan Hormat

Saya hanya mengongsi dapatan dari kajian saya dan rakan-rakan saya.
Saya tidak bermaksud menggalakkan atau menegah anda dari membuat pelaburan di ASB.

Terpulang kepada anda untuk berpegang pada fatwa yang mana.
Kerana semua fatwa bukan dibuat dengan sambil lewa. 
Ulamak telah menggunakan pendekatan paling terperinci di dalam mengijtihad hukum ini.

Yang paling penting, pulang kepada adab terhadap khilaf ini.
Hormat pandangan ulamak tersebut, hormat pengikut pandangan ulamak tersebut dan jangan memaksa orang lain menerima pandangan kita pada perkara yang ada khilaf ini.

terima kasih kepada Leeya, Atie dan Herni yang merupakan ahli kumpulan saya bagi tugasan ini. Kredit kepada mereka juga.

Wallahu a'lam

18