Disclaimer

This blog is for information and experience sharing. The authors are not responsible for any loss or damages caused by the manipulation and application of information obtained from the blog.

Jejak Kasih Cik Tangga

04 Mac 2015

Malam semalam, penyewa rumah kakak saya di Domain 3 berpindah keluar.

Dia pindah setelah tamat kontrak sewaan setahun.

Bagus betul mereka suami isteri ini.
Mereka ni pelajar Limkokwing. 
Suaminya dah habis belajar dan akan sambung peringkat Sarjana.
Isterinya masih lagi dalam pengajian ijazah pertama.

Bagus mereka ni. 
Pindah dan tinggalkan rumah yang bersih.
Boleh terus masuk penyewa barulah.

Bila penyewa nak pindah keluar, kita kena check balik keadaan rumah.
Bersih ke...
ada kerosakan ke..
cat dinding masih baik ke..

Kalau ada yang rosak yang mereka buat, kita boleh tolak dari wang deposit mereka sebelum dipulangkan.

Begitu juga jika ada bil utiliti yang belum dijelaskan.

Keseluruhannya rumah ni memang bersih dan baik.




Cuma tombol bilik tidur tak ada kunci.
Mereka pun tak pasti di mana letaknya sebab mereka tak pernah kunci bilik tidur tu.
Jadi, saya tolak RM35 dari wang deposit untuk saya ganti tombol pintu yang baru.
Lebih kurang begitulah harga tombol pintu yang bagus kualitinya.
yang bukan ketuk sekali je pun dah patah.

Selain tu, sebenarnya sebelum penyewa pertama masuk rumah ni 2 tahun lepas, saya tertinggal tangga saya di sini.
Tak sempat ambil.

Bila saya nak guna tangga, terpaksa lah saya beli tangga baru.

Jadi bila penyewa dah keluar ni, bolehlah saya bawa balik semula tangga saya.
Dapatlah saya menjejak kasih dengan tangga yang telah banyak berjasa kepada saya ni.
Dah lebih kurang 7 tahun dia dengan saya.

I miss you, cik tangga!



Nota: Domain 3 partly furnish sedia untuk disewa. RM1400 sebulan (boleh nego).

Read more...

Diskaun RM45 untuk guru

27 Februari 2015

Saya sangat hargai jasa guru.
Tanpa guru siapalah saya pada hari ini.

Setiap apa yang saya eja, saya baca dan saya kira adalah hasil didikan guru.
Walaupun saya pening dengan nombor, tapi kalau Cikgu Hamdan tak denda saya berdiri atas kerusi kantin sampai budak darjah 1 keluar rehat, mungkin saya belum hafal sifir sampai hari ini.

Di Tingkatan 2 Cikgu Nazri buat kami semua suka belajar sejarah. Setiap kali mengajar, beliau akan lukis peta dari Benua India sampai Asia Tenggara. SUpaya kami nampak bagaimana British dan kuasa Eropah besar datang ke Asia Tenggara dan kenapa Thailand kebal.

Tingkatan 5, saya suka Cikgu Raja. Duduk asrama memenatkan dan kurang selesa bagi saya. Cikgu Raja tak pernah marah saya kalau saya hanya bangun untuk ucap 'Assalamualaikum, Cikgu' dan bangun lagi untuk ucap 'Terima Kasih, Cikgu'. Selain dari itu, saya landing kepala atas meja baik punya.. dan tidur. Beliau tak marah. Sangat sporting.

Di kolej, siapa tak suka Lupe Gates. Kami terer statistik sebab dia mengajar standard deviation, normal distribution, sampling dan lain-lain nampak sempoi giler. Dengan kelas Mr Alan White pula semua orang duduk depan sekali. Sebab siapa duduk row paling belakang, akan kena tanya soalan.

Di UTP, pensyarah kegemaran adalah En Idris AG. Terer betul programming skill dia. Sempoi.. saya suka datang cubicle dia dan tanya soalan atau tengok contoh hasil kerja programming dia dulu-dulu.

Di UiTM, saya mungkin takkan benar-benar cintakan perlembagaan kalau bukan Prof Emeritus Shad Saleem Faruqi menagajar kami tentang betapa tingginya kedudukan perlembagaan Malaysia yang perlu kami dukung.

Ini antara guru-guru yang dapat saya sebut nama. Ada ramai lagi yang tak dapat saya sebut nama di sini tetapi sangat besar jasa pada saya selama ini.

*************************
DISKAUN KHAS GURU
****************************

Mengenangkan jasa guru dan sempena hari lahir kawan baik saya yang juga seorang guru pada 1 Mac nanti, saya ingin beri diskaun khas kepada semua guru, pensyarah, tutor atau apa sahaja nama jawatan anda di seluruh Malaysia untuk membeli ebook saya.

Betapa besar jasa mereka, saya amat berharap mereka juga celik kepada peluang pelaburan hartanah dan dapat membeli rumah dengan teknik yang betul.

Ada 3 ebook:

1- 5 Langkah Jana Wang Sewa Besar: ebook mengenai bagaimana menyewakan rumah dengan betul langkah demi langkah

2- Kerjasama: Alien Beli Rumah NON-STOP: ebook mengenai teknik beli rumah secara joint venture

3- 15 Artikel Beli Rumah Kababoom! : ebook menghimpun ilmu wajib tahu supaya tak tersalah buat keputusan sebelum membeli rumah.

Harga setiap satu ebook ini RM 35.
Kalau beli 3, harganya sudah RM105.

Tapi khas untuk guru dan pensyarah ini, saya tawarkan diskaun khas sehingga tengah malam 1 Mac 2015.

Harga satu ebook cuma RM 25.
Kalau beli 3, harga RM 60 sahajalah.

**************
Untuk membuat bayaran,
*************

1) mohon bank in ke akaun CIMB 8600304257 atas nama Kaseh Trading and Services.
masukkan email propertywaltz@gmail.com sebagai notifikasi pembayaran

2) emailkan kepada propertywaltz@gmail.com  pembayaran tuan / puan / cik dengan menyatakan email, no tel, tarikh dan bukti pembayaran dibuat.Tuliskan juga nama ebook yang dibeli dengan kata kunci 'SAYA GURU'.

3) beri saya masa 24 jam untuk emailkan ebook ini ya.

Promosi ini sah sehingga 11.59 pm 1 Mac sahaja dan hanya untuk guru, pensyarah dan tutor sahaja ya.

Terima kasih guru-guru!Saya sangat hargai jasa guru.
Tanpa guru siapalah saya pada hari ini.

Setiap apa yang saya eja, saya baca dan saya kira adalah hasil didikan guru.
Walaupun saya pening dengan nombor, tapi kalau Cikgu Hamdan tak denda saya berdiri atas kerusi kantin sampai budak darjah 1 keluar rehat, mungkin saya belum hafal sifir sampai hari ini.

Di Tingkatan 2 Cikgu Nazri buat kami semua suka belajar sejarah. Setiap kali mengajar, beliau akan lukis peta dari Benua India sampai Asia Tenggara. SUpaya kami nampak bagaimana British dan kuasa Eropah besar datang ke Asia Tenggara dan kenapa Thailand kebal.

Tingkatan 5, saya suka Cikgu Raja. Duduk asrama memenatkan dan kurang selesa bagi saya. Cikgu Raja tak pernah marah saya kalau saya hanya bangun untuk ucap 'Assalamualaikum, Cikgu' dan bangun lagi untuk ucap 'Terima Kasih, Cikgu'. Selain dari itu, saya landing kepala atas meja baik punya.. dan tidur. Beliau tak marah. Sangat sporting.

Di kolej, siapa tak suka Lupe Gates. Kami terer statistik sebab dia mengajar standard deviation, normal distribution, sampling dan lain-lain nampak sempoi giler. Dengan kelas Mr Alan White pula semua orang duduk depan sekali. Sebab siapa duduk row paling belakang, akan kena tanya soalan.

Di UTP, pensyarah kegemaran adalah En Idris AG. Terer betul programming skill dia. Sempoi.. saya suka datang cubicle dia dan tanya soalan atau tengok contoh hasil kerja programming dia dulu-dulu.

Di UiTM, saya mungkin takkan benar-benar cintakan perlembagaan kalau bukan Prof Emeritus Shad Saleem Faruqi menagajar kami tentang betapa tingginya kedudukan perlembagaan Malaysia yang perlu kami dukung.

Ini antara guru-guru yang dapat saya sebut nama. Ada ramai lagi yang tak dapat saya sebut nama di sini tetapi sangat besar jasa pada saya selama ini.

*************************
DISKAUN KHAS GURU
****************************

Mengenangkan jasa guru dan sempena hari lahir kawan baik saya yang juga seorang guru pada 1 Mac nanti, saya ingin beri diskaun khas kepada semua guru, pensyarah, tutor atau apa sahaja nama jawatan anda di seluruh Malaysia untuk membeli ebook saya.

Betapa besar jasa mereka, saya amat berharap mereka juga celik kepada peluang pelaburan hartanah dan dapat membeli rumah dengan teknik yang betul.



Ada 3 ebook:

1- 5 Langkah Jana Wang Sewa Besar: ebook mengenai bagaimana menyewakan rumah dengan betul langkah demi langkah

2- Kerjasama: Alien Beli Rumah NON-STOP: ebook mengenai teknik beli rumah secara joint venture

3- 15 Artikel Beli Rumah Kababoom! : ebook menghimpun ilmu wajib tahu supaya tak tersalah buat keputusan sebelum membeli rumah.

Harga setiap satu ebook ini RM 35.
Kalau beli 3, harganya sudah RM105.

Tapi khas untuk guru dan pensyarah ini, saya tawarkan diskaun khas sehingga tengah malam 1 Mac 2015.

beli 3 ebook, harga cuma RM 60. Jimat RM45!
wowww

**************
Untuk membuat bayaran,
*************

1) isi borang DI SINI.
Masukkan kupon diskaun SAYAGURU untuk dapatkan diskaun harga RM60

2) bank in ke akaun CIMB 8600304257 atas nama Kaseh Trading and Services.
masukkan email propertywaltz@gmail.com sebagai notifikasi pembayaran.

3) Upload bukti bayaran pada borang yang telah diisi itu.


Promosi ini sah sehingga 11.59 pm 1 Mac sahaja dan hanya untuk guru, pensyarah dan tutor sahaja ya.

Terima kasih guru-guru!

Read more...

Pembentungan; Siapa Patut Bayar?

23 Februari 2015

Saya menerima soalan ini di email beberapa hari lepas.
Email itu berbunyi:


Assalamualaikum,
saya memerlukan penjelasan perkara berikut:
sekiranya saya menyewakan rumah, yuran pembentungan siapa yang perlu jelaskan? saya sebagai tuan rumah atau penyewa?
tq
 

Untuk menjawab soalan ini, kita hanya perlu faham apa itu pembentungan?

Pembentungan ni adalah perhidmatan menguruskan sisa yang dikeluarkan oleh tandas dan sistem paip anda.
Yang halus ke.. yang kasar ke.. akan diurus dan dialirkan keluar secara sistematik oleh syarikat pebentungan.

Cuma kadarnya tetap setiap bulan. 
Pukul rata je sebulan RM 8.
Macam bil unifi anda lah. Guna banyak mana pun, bilnya tetap RM149.

Tak ada la macam bil air atau bil elektrik. Ikut banyak mana guna.
Kalau bil pembentungan ikut penggunaan, letih juga nak timbang berapa liter air yang keluar dari paip anda atau berapa kilogram yang kasar-kasar tu diflush keluar.

erkkk

OK sekarang persoalannya, siapa bayar?
Penyewa ke tuan rumah?

Nak jawab soalan tu, jawab soalan ni.
Siapa guna tandas?

Siapa guna.. dialah bayar!

Read more...

KL Havoc lagi

18 Februari 2015

“The Economic of A Property Downturn"

"Area Analysis Of A Recession Proof Property"

“GST Impact On Property & What You Need To Do”

“How To Turn your Tenants Into Cash-Flow Machines And Love You At The Same Time” 

“Hartanah Luar Bandar, Boleh Buat Duit Ke”

 “Menggunakan ‘Cashflow’ Dari Hartanah Bagi Mengatasi Kemurungan Ekonomi”

“SCAM – Undercon, Subsale & Lelong: Apa Anda Perlu Tahu”

*********************************

Amacam? gempak tak tajuk-tajuk di atas?



Haa.. itulah antara tajuk-tajuk yang akan bikin havoc di Kuala Lumpur pada 7 & 8 Mac nanti.
Havoc Hartanah KL di Kompleks Kraftangan, Jalan Conlay, KL

Ada beberapa tajuk lagi yang turut gempak sama yang hanya akan dikongsikan pada 2 tarikh keramat ini nanti.
Speaker memang power-power.
Antaranya saya lah.. hehehehe






Ada 2 hari .
7 Mac untuk sesi Bahasa Inggeris
8 Mac untuk sesi Bahasa Melayu.

Kalau nak datang salah satu hari, boleh..
Kalau nak datang kedua-dua hari pun boleh.
Tapi tajuk dan speakernya berbeza. Bukan pengisian yang sama untuk kedua-dua hari.
Jadi saya sangat cadang kawan-kawan datang untuk kedua-dua hari.

Tiket murah gilerr...
Tak setanding dengan ilmu yang akan dikongsi.

Untuk maluman lanjut dan pembelian tiket, boleh KLIK DI SINI.

P/S: Nasib baik bulan 3. sempat la ai rawat muka yang sunburnt ni supaya sama putih macam Mrs Prudence Wong.
Sekarang muka terbakar macam....

Read more...

Jerat maut kelayakan baru pinjaman

12 Februari 2015

Saya nak sambung artikel terdahulu saya DI SINI mengenai kenaikan kelayakan pinjaman kerajaan.

Ramai kakitangan kerajaan yang mulutnya terlopong melihat kelayakan baru ini.
Air liur mula meleleh...
hati meronta-ronta
Ye lah.. dulu tak mampu beli harga rumah yang macam tu..
sekarang dah mampu beli.

Apa lagi.. gelojak jiwa membara!

Bagi yang bergaji asas RM 2,000, dulu cuma mampu jeling harga rumah berharga sehingga RM255K sahaja.
Apartment kos rendah, kos sederhana, atau teres subsale di kawasan yang agak jauh dari bandar.

Tapi sekarang bila kelayakan pinjaman sudah naik, mereka sudah boleh jeling rumah berharga sehingga RM320K.
Lebih banyak pilihan dan mungkin sudah boleh beli rumah teres dua tingkat subsale jika lokasi jauh sedikit dari pusat bandar.

Katakan  Malik, seorang kakitangan awam berjawatan pembantu tadbir gred N17 berumur 30 tahun ingin membeli sebuah rumah berharga RM320K dari pasaran subsale.
Beliau ingin membuat pinjaman penuh 100% untuk tempoh 30 tahun.
Beliau pilih insurans MRTA dari Etiqa.

Nak tahu anggaran bayaran balik, beliau beliau gunakan kalkulator pembayaran balik pinjaman yang disediakan di laman web BPP.

Key in maklumat yang diperlukan.


Hasilnya bayaran ansuran bulanan dijangka RM 1,597.55



Ini bermakna sekiranya Malik beli rumah yang berharga RM320K ni, bayaran ansurannya adalah sebanyak RM RM 1,597.55 sebulan.



Mari kita kira berapa Debt Service Rationya.

Gaji asas Malik tadi adalah RM2K sahaja. Tambah dengan elaun tetap lebih kurang RM595
Gaji gaji tetapnya adalah RM 2596

Andaikan Malik tak ada hutang lain kecuali pinjaman perumahan kerajaan ini, kadar DSRnya adalah:

DSR = (komitmen bulanan / pendapatan) x 100

DSR = (1,597.55/2595) x 100
         = 61.6%

Wowww.. Nisbah bayaran hutangnya sudah melebihi 61%.
ni baru pinjaman perumahan tu je.

Kalau dia ada pinjaman kereta, pinjaman peribadi atau kad kredit?

Bayangkan kalau dia ada ansuran bulanan kereta sebanyak RM400, komitmennya jadi RM400 + RM1,597.55
= RM1997.55

DSR = (1,997.55/2595) x 100
         = 77%

wowowwww....

77% wang gajinya hanya untuk bayar hutang!




Mana duit untuk makan?
Mana duit untuk minyak kereta?
Mana duit untuk tol?
Mana duit untuk simpanan?
Mana duit untuk perbelanjaan keluarga?

Nampak tak bahayanya buat pinjaman kerajaan mengikut kelayakan maksima ini?

Pada akhirnya, kakitangan awam yang terikut-ikut trend ini akan makin tertekan kerana menanggung gaya hidup yang mereka sebenarnya tak layak.
Mereka layak buat pinjaman sebanyak itu,tapi mereka belum layak untuk tinggal di rumah semahal itu.

Hidup di bawah kemampuan.
Ini kata kuncinya, saya ulang sekali lagi.

Kecuali!

Kecuali mereka beli untuk disewakan. Bayar bulanan RM1,597.55 tapi rumah tu disewakan pada kadar sewa RM 2K sebulan.
Haa.. yang ni baru kena.

Mereka duduk menyewa atau duduk di kuarters sahaja dengan bayaran yang lebih kecil.

Read more...

Kakitangan awam boleh shopping rumah dengan lebih bergaya

09 Februari 2015

Kepada kakitangan kerajaan, kelayakan pinjaman kerajaan dah naik.
Ini sepertimana yang diumumkan oleh Perdana Menteri kita semasa pengumuma Bajet 2015 tempoh hari.

Baik, in adalah jadual kelayakan yang baru, berbanding kelayakan yang lama.

Bil
Gaji Bulanan Hakiki (RM)
Kelayakan sebelum ini (RM)
Kelayakan Pinjaman mulai 2015 (RM)
 1
8,500 ke atas
450,000.00
600,000.00
2
6,500 ke 8,499
450,000.00
562,000.00
3
5,500 ke 6,499
420,000.00
525,000.00
4
4,500 ke 5,499
400,000.00
500,000.00
5
3,500 ke 4,499
380,000.00
475,000.00
6
3,000 ke 3,499
320,000.00
400,000.00
7
2,500 ke 2,999
280,000.00
350,000.00
8
2,000 ke 2,499
255,000.00
320,000.00
9
1,500 ke 1,999
205,000.00
260,000.00
10
1,200 ke 1,499
168,000.00
210,000.00
11
1,000 ke 1,199
130,000.00
150,000.00
12
800 ke 999
105,000.00
120,000.00
13
799 dan ke bawah
80,000.00
120,000.00


Banyak naik kan...
Wah.. macam ni, kakitangan awam boleh shopping rumah dengan lebih bergaya lah berbanding sebelum ini.


Pro kenaikan ini adalah

- melayakkan kakitangan awam membeli rumah yang berharga lebih tinggi dari kelayakan terdahulu.
- memberi lebih banyak pilihan kepada kakitangan kerajaan dalam memilih rumah yang layak dibeli
- kadar kelayakan lebih sesuai dengan imej dangred kakitangan awam itu sendiri, terutama yang tinggal di Lembah Klang.

Saya beri contoh.
Kalau kelayakan lama, seorang Ketua Pengarah yang bergaji pokok lebih 6500 pun hanya layak buat pinjaman untuk rumah berharga RM450,000

Ketua Pengarah.. gred Jusa.. 
rumah harga RM450,000 ni standard rumah teres dua tingkat subsale je kalau di Lembah Klang ni.
Kan tak berapa kena pada imej dan kedudukannya.

Kena pula kalau Ketua Pengarah tu ada title Dato'

Jadi dengan kadar baru, sekurang-kurangnya beliau boleh beli rumah teres dua tingkat baru dari pemaju atau rumah superlink di kawasan seperti Semenyih, Pajam, Bangi lama, Seremban 2 atau Dengkil.

Cantik sikit lah. 




Keburukannya

- menyebabkan kakitangan kerajaan menggunakan sepenuhnya kelayakan pinjaman untuk membeli rumah yang lebih mahal berbanding gaji bulanannya. Bila nak bayar, semput. Terutama yang gaji bawah rm4000 tu.
- kakitangan awam yang tak ada mindset yang jelas akan tersontot dengan satu je hutang rumah sampai bila-bila. Sebab dah beli ikut kelayakan maksima dan kemudian tak layak nak beli rumah lagi untuk pelaburan atau untuk simpanan anak-anak pula.


Insya Allah saya akan ulas lebih dalam tulisan akan datang berkenaan hal ini.

Sambungannya KLIK DI SINI.

Read more...

15 Artikel Beli Rumah Kababoom!

05 Februari 2015

"Rohaniah, saya malas membaca banyak-banyak buku. Lecehlah!
Ada tak satu buku yang saya baca tu, cukup ilmu wajib tahu sebelum saya beli rumah pertama atau kedua saya.
Kiranya, baca buku ni, insya Allah boleh yakin beli rumah la lepas ni.
Ada tak? Ada tak? Ada tak?"

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ahaaaa! Dah ada.. Dah ada. Dah ada..
Ia bukan buku. tapi ebook.



*****************************************************
EBOOK 15 ARTIKEL BELI RUMAH KABABOOM
*****************************************************

Stelah saya dan kawan-kawan memilih cover, akhirnya ebook ini kini sudah sedia untuk dimiliki semua yang akan dan mahu atau memang minat gilerr nak beli rumah.

Ye lah.. beli rumah ni bukan pelaburan yang murah. Nak bayar deposit je dah empat angka. Harga rumah tu mencecah sampai enam angka.
Nak beli bodoh bodoh main langgar tiang, kemudian tersalah langkah, tersandung kaki, jatuh terduduk menepuk dahi?

Jangan.. jangan...

Ramai yang saya lihat pembeli rumah begini. Terutama yang blur-blur ikut-ikut orang.
Dah beli rumah tu rupanya sewa rendah.
Dah beli rumah tu rupanya banyak defect dari developer.
Nak beli rumah, kena pusing dengan broker haram.
Jangan! Jangan beli tanpa ilmu.

Saya tak mahu kawan-kawan jadi macamtu. Jadi saya tulis ebook ini.
Saya himpunkan 15 tajuk penting yang saya percaya SEMUA pembeli rumah wajib tahu sebelum meletakkan wang booking rumah mereka.

Saya cakap pembeli rumah di sini.. tak kisahlah nak beli untuk duduk atau untuk pelaburan.



Insya Allah, 15 artikel ini antaranya
-  Lokasi Panas Berasap-asap
- Murah atau Mahal
- Layak Beli ke?
- Betul ke Beli Rumah Tanpa Modal?
- Tanya Kalkulator Anda
- SPA Pedoman Hidup
- Pilih Peguam Pandang-pandang

dan banyak lagi artikel yang anda wajib baca dan cerna.
Ebook ini setebal 97 muka surat semuanya. Bukan nipis-nipis punya cerita.

*****
Percuma Keahlian percuma Kelab Alien Hartawan
*****

Keahlian percuma Kelab Alien Hartawan yang bernilai RM 588
Ahli Kumpulan ini adalah ahli elite yang mana kita berkongsi info dan trend pasaran sesama ahli yang bukan calang-calang orangnya.
Anda juga akan dapat akses satu kumpulan FB tertutup yang mempunyai prioriti yang tinggi dari saya.

*****
BERAPA PERLU BAYAR?
*****

Harga ebook yang sangat kababoom ini adalah RM35.

Dengan hanya RM35, anda akan dapat menyelamatkan wang berpuluh atau beratus ribu ringgit yang kerugian apabila membuat keputusan yang salah semasa membeli rumah anda.


***
Apa Kata Pembaca

*****




***
CARA MEMBELI
***

Untuk membuat bayaran, klik di sini -->> http://bit.ly/mahukababoom

Terima kasih dan semoga terus berjaya.`


Read more...

Calculator

the blogger

Foto Saya

she is a property blogger, a property investor and a property investment coach. She got a degree in IT from UTP and degree of legal studies from UiTM. Her aims are to be a self-made millionaire, open her own legal firm, achieve financial freedom, help those abused or unfortunate women and child and to love all creatures in this world, especially cute cats and greeny turtles.

Credits

The photo in the banner is provided by FreeDigitalPhotos.net

Copyright

Copyright © Propertywaltz.com. All rights reserved

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP