mau tipu cari orang lain laa


bro, orang lain lu boleh kencing
wa lu jangan cuba
lu nampak wa perempuan, tapi lu tak boleh kencing gua

ini ayat dalam hati saya

kawan2 pembaca blog wanita
biasa tak kawan2 rasa kurang yakin nak pergi bengkel kereta
takut mekanik tu kelentong?

biasa tak rasa kekok dan tak tahu nak beli barang macamana
masa ke kedai hardware bila cari part nak baiki paip?

saya rasa majoriti wanita ada perasaan ini
kita rasa kurang yakin
kemudian kita rasa dan kita dapati peniaga / mekanik lelaki tu cuma ambil kesempatan
jual harga lebih mahal
jual barang yeng rendah kualiti
atau baiki cincai buncai

yup, saya ada rasa yang sama masa nak cari kontraktor pasang jubin
saya tak ada pengalaman pasang jubin

saya rancang nak beli barang sendiri
cuma panggil orang pasang jubin
pasang lampu dan kipas, saya dah ada technician yang biasa pakai
cat nak buat sendiri je

jadi saya nak cari kontraktor yang bagus dan harga berpatutan
cuba tanya di FB, takde siapa bagi respon..
mungkin ramai rakan FB saya rakan yang tak berminat dengan hartanah
cuba tanya sorang pekerja indon yang biasa baiki paip di rumah saya
beliau kata, upah yg dia dan kawan-kawan biasa ambil adalah rm2 untuk setiap kaki persegi
cuma masalah dia adalah pengangkutan sebab mereka pekerja indonesia yang tak ada pengangkutan
saya pulak bekerja, macamana saya nak hantar ambil mereka dari kawasan rumah ke kerinchi hari-hari

saya mula tanya rakan-rakan, kalau-kalau mereka ada kenal sesiapa yang bagus
seorang rakan saya memberitahu yang kakak indonesia yang kami pernah pergi berurut tu, suaminya kerja pasan jubin ni semua
saya pun cuba lah hubungi kakak tu
saya panggil kak yati
tinggal di taman desa
kak yati kata memang suami dia boleh buat dan sekarang ni lapang

saya pun set nak jumpa kak yati dan suami dia malam tu juga
masa tu hari jumaat malam
sebab saya nak kerja ni siap cepat
sebab kalau lagi lama rumah ni kosong, lagi rugi kepada kita tuan rumah.. duit sewa tak masuk kan

semasa berbincang, suami kak yati, en hakim tawarkan nak siapkan semua kerja yang diperlukan di rumah tu
pasang jubin, pasang lampu, pasang rel langsir, tukar pintu, tukar tombol.. dan mengecat!
saya jelaskan, saya nak mengecat sendiri sebab saya nak jimat kos dan saya boleh mengecat sendiri
lagipun cat projek baru2 ni masih berbaki.. saya nak habiskan yang tu je

beriya-iya dia nak kerja mengecat dan semua tu sekali
dia tawarkan satu harga yang mula2 saya rasa agak mahal
tapi kemudian dia tawarkan tambahan rm50 untuk siap mengecat
dan janji akan siapkan rumah tu semua sekali dalam masa kurang seminggu

jadi saya pun rasa boleh la... win-win
saya bayar lebih sikit dari bajet asal, tapi rumah siap cepat dan saya tak perlu ulang alik uruskan wiring dan mengecat sendiri, apa salahnya
lagipun pekerja indon kan biasa mengecat, mungkin hasilnya jauh lebih baik

jadi, saya setuju lah dengan dia
isnin yang korang semua rileks cuti 4 hari maulidur rasul tu, saya dah ke kedai jubin dengan en hakim
balik kampung rumah mak  2 hari je,, sabtu ahad je.. huhuhu

order jubin isnin, janji sebelum sabtu ahad akan siap
tapi jubin tu jumaat baru sampai!
pintu tak sampai2
memang la pintu tu saiz tak standard, tapi biasa ke order pintu seminggu belum sampai?

sabtu lepas saya ke sana, jubin baru separuh di pasang
cat pun belum
wiring belum
pintu, tombol?  tak ada perkembangan
penyewa pulak dah terdesak nak masuk cepat
terpaksa saya benarkan mereka masuk walaupun rumah belum siap

janji selasa 14hb siap semua
isnin malam tu saya ke sana la.. tengok keadaan rumah tu

lemah lutut saya rasa tengok hasil mereka cat
sebodoh2 saya dan adik2 masa mula2 kami mengecat di puchong dulu pun tak macam ni
cat mereka ni cat orang malas dan buta
bercapuk-capuk, tak kena pada semua permukaan dan tepi2 tu langsung tak dicat




deyy, ini macam ka ambil upah mengecat?

dah tu, bila saya check jubin tu, ada dua tempat takde simen kat tepi antara 2 keping jubin
dan ada lebih kurang 10 keping jubin yang lompang di bawahnya

ya, saya memang tak pandai pasang jubin
tapi saya tahu bagaimana bunyi jubin yang lompang
saya belum buta dan pekak

saya pun komplen la pada en hakim
saya tgk dia buat muka bengang
buat muka bodoh-bodoh macam dengar tak dengar

setakat ni saya dah bayar separuh dari jumlah yang dia minta
mula-mula saya bagi duit untuk tanda jadi
kemudian saya tambah lagi duit untuk beli barang
dan katanya pekerjanya takde duit tambang
jadi dia pernah minta saya bayar lagi
saya hulur lagi sedikit
jadi semuanya lebih kurang separuh la dari harga kesemuanya

tapi saya memang bengang malam tu sebab walaupun cat buruk dan pasang jubin macamtu, ada ke dia minta lagi duit?
mati hidup saya tak mau bayar
saya suruh siapkan kerja esok spt yg dijanjikan
buat kerja dengan baik dan cermat
dan saya akan bayar penuh

sekali esoknya penyewa saya sms
en hakim tak nak datang siapkan rumah selagi saya tak tambah duit
what the....!!!

nampaknya dia salah menduga wanita
saya kira2 jumlah tu cukup lah untuk harga jubin dan simen yg dia beli
dan upah pasang jubin yang tak berapa betul tu
jadi, dia tak mahu datang?
fine..  cukup setakat itu
tak mahu datang, jangan datang!
saya boleh siapkan sendiri

jadi malam tadi saya pun pergi ke sana baiki cat
bawa mak dan seorang rakan pekerja dari vietnam untuk bantu
lepas ni akan panggil orang pasang lampu dan kipas
pintu tu pun saya akan order sendiri dan membr saya tu mahu bantu pasang




tapi ye la.. nak baiki cat yang memang dah tak sekata
hasilnya dah tak tak secantik kalau kita buat betul2 dari awal
sebab cat putih lapisan pertama pun dah tak rata kan...

kepada en hakim
kalau encik ingat saya akan merayu-rayu
"tolong lah siapkan rumah saya.. saya akan bayar dulu duit.."
en hakim silap
carilah mangsa lain nak tipu

kawan2 ada pengalaman lebih kurang sama?
28