Bank Negara umum moratorium automatik selama 6 bulan, tangguh bayar ansuran pinjaman kecuali kad kredit. Happ?

Hari kelapan dalam tempoh Kawalan Pergerakan.

Bagi sebahagian kakitangan awam, ini hari kelapan mereka bercuti dengan gaji.
Bagi kakitangan perkhidmatan utama, tak ada beza. Kerja macam biasa di pejabat atau di rumah. Gaji tetap jalan.
Tapi bagi sebilangan besar peniaga dan orang yang bekerja sendiri, ini mungkin hari kelapan mereka terpaksa tutup bisnes atau tak ada job.
Majikan kecil begini, nak bayar gaji pekerja pun tak dapat. Jadi terpaksa beri cuti tanpa gaji kepada mereka.
Walaupun Jabatan Tenaga Kerja mewajibkan semua majikan membayar gaji penuh kepada pekerja, nampaknya peraturan itu dilihat pro-pekerja.
Sebab majikan kecil juga adalah rakyat yang terduduk bila bisnes terpaksa tutup.

Jadi macamana?

Minggu lepas, Pakej Rangsangan Ekonomi mengumumkan bahawa moratorium atau penangguhan pembayaran ansuran pinjaman akan diberi selama 6 bulan kepada pekerja atau SME yang terkesan akibat covid 19.
Apa yang berlaku pada waktu itu adalah:
- tak semua bank menyambut langkah pemberian moratorium ini.
- tak semua golongan peminjam layak mendapat moratorium
- peminjam kena memohon dari bank untuk mendapat moratorium. Kemudian tengok bank luluskan ke tak

Leceh kan?

Ahaa.. alhamdulillah sekarang dah ada berita baik.


Bank Negara dah keluarkan surat kepada semua bank, memaklumkan pengecualian atau moratorium secara automatik untuk semua bayaran ansuran pinjaman, selama 6 bulan, bagi semua peminjam individu atau SME mulai 1 April 2020.

Namun ada syarat dan terma untuk moratorium ini:

1- ia mestilah yang belum tertunggak selama 90 hari dari tarikh 1 April 2020. Maknanya kalau ansuran tu dah lebih 90 hari tertunggak, ansuran tu tetap kena bayar. Kalau cuma tak bayar pada 31 Mac ni, ia tertunggak juga tapi tak lebih 90 hari. Jadi masih layak menerima moratorium.

2- Pinjaman mestilah dalam mata wang Ringgit Malaysia.



3- Moratorium ini tak termasuk pinjaman kad kredit. Namun begitu sekiranya pemilik kad kredit mempunyai masalah membayar amaun minimum kad kredit bulanan, pemilik kad kredit boleh memohon pihak bank menukarkan baki kad kredit ke pinjaman bersyarat. Tempoh pinjaman bersyarat tu tak lebih 3 tahun dan kadar faedah tak lebih 13% setahun.

4- Kadar faedah atau kadar keuntungan masih berjalan dan dikira macam biasa. Jadi, bila ansuran tak dibayar dan faedah berjalan, jumlah yang perlu dibayar secara keseluruhannya akan bertambah. Jadi, tempoh bayaran balik pinjaman akan bertambah juga.

5- moratorium ini bukan sejenis restructure loan. Jadi ia tak menjejaskan prestasi CCRIS atau menjejaskan rekod peminjam ketika nak mohon pinjaman lain di masa depan.

6- Peminjam individu atau SME yang tak mahu moratorium ini, perlu memaklumkan bank yang mereka nak teruskan dengan pembayaran ansuran bank macam biasa.



Jadi kawan-kawan, dengan berita gembira ni maka terbatalkan proses permohonan moratorium yang bank kenakan sebelum ni.
Kita tak payah call bank dah dan isi borang.
Semua pengecualian ni berkuatkuasa secara automatik mulai 1 April nanti.

Walaubagaimana pun, jika anda mempunyai ansuran yang kena bayar sebelum 1 April 2020, anda masih perlu membayar jika tak mau ia menjadi tertunggak.

Satu lagi jangan lupa.

Untuk April - Oktober 2020 ni, yang mana buat auto debit dari akaun simpanan ke akaun pinjaman ansuran bank, boleh batalkan dulu la auto debit ni.
Nanti elok-elok dapat penangguhan bayaran ansuran, tapi setiap bulan auto debit tolak duit dua tiga kerat yang ada dalam akaun bank kita tu pulak.
Elok nak beli roti gardenia, tengok-tengok baki duit dalam akaun bank dah berkurangan pulak.
Alahai...


***
Rohaniah Noor
Perunding Hartanah
Share:

Tiada ulasan:

Disclaimer

This blog is for information and experience sharing. The authors are not responsible for any loss or damages caused by the manipulation and application of information obtained from the blog.

Highlight

Pengeluaran RM500 KWSP sempena serangan Covid 19. Apa kesannya?

Masih lagi dalam Arahan Kawalan Pergerakan. Semalam Perdana Menteri kita membuat pengumuman, rakyat Malaysia boleh keluarkan wang dari aka...

Popular Posts

Translate Blog

Blog Archive

Arkib Blog