Cat boleh lap, cat tak boleh lap?

Weekend ni saya ada projek besar.
Projek mengecat rumah idaman saya dan keluarga.
Ahaa...

Alang-alang nak mengecat, saya nak berkongsi sikit mengenai cat ni.

Gebanglah istilah gempak macamana pun.

Bagi kita tuan rumah ni, nak bagi senang faham, cat ada dua jenis je.
1) cat kapur
2) cat boleh lap-lap.

Cat kapur ni biasa jual dalam tong1 liter, 7 liter dan 16 liter.
Tengok gambar tong cat warna putih tu. Standard sama tak kisah la jenama jotun, nippon, skk, maxilite atau apa jugak. Harga RM30++ - 40++/untuk 7 liter.

Cat boleh lap-lap ni lebih tahan lasak. Tahan kena cuaca hujan dan panas.
Kalau kena conteng dengan pen, boleh lap je kasi bersih.
Jual dalam tong 1 liter dan 5 liter. Warna terlalu banyak pilihan. Nanti dia masuk mesin, campur warna untuk jadi macam yang kita order dan goncang-goncang.
Harga RM 80++ - 110++ untuk 5 liter.

Kalau nak sewa rumah kat expat, pakai cat boleh lap-lap lah. Nampak kualiti.
Kalau buat homestay, elok juga pakai cat boleh lap-lap pasal senang nak bersihkan kalau anak tetamu tepek tangan penuh dengan coklat.
Tapi kalau penyewa budak bujang uitm, duduk sampai 10 orang.. Cat kapur je la..
Dah tau dah masa depan dinding tu macamana nanti.
Kelabu asap!

Oh ya.. Hok tepi sekali kiri tu bukan kategori cat.
Tu sumber motivasi supaya tetap bersemangat mengecat sampai jam 4 pagi.
Kena pulak kalau lagu Sha Na Na oleh Amy Mastura yang ke udara.



Disalin dari Laman FB Rohaniah Noor http://ift.tt/1FkYqec
Share:
Catat Ulasan

Disclaimer

This blog is for information and experience sharing. The authors are not responsible for any loss or damages caused by the manipulation and application of information obtained from the blog.

Facebook

Popular Posts

Translate Blog

Highlight

Mentari Court below market untuk dijual

Tiga tahun lepas, seorang kawan saya pernah bertanya potensi Mentari Court. Masa tu harga jual di sana dalam 180k. Saya katakan, bole...

Blog Archive

Real Estate Bloggers

Arkib Blog