Pembentungan; Siapa Patut Bayar?

Saya menerima soalan ini di email beberapa hari lepas.
Email itu berbunyi:


Assalamualaikum,
saya memerlukan penjelasan perkara berikut:
sekiranya saya menyewakan rumah, yuran pembentungan siapa yang perlu jelaskan? saya sebagai tuan rumah atau penyewa?
tq
 

Untuk menjawab soalan ini, kita hanya perlu faham apa itu pembentungan?

Pembentungan ni adalah perhidmatan menguruskan sisa yang dikeluarkan oleh tandas dan sistem paip anda.
Yang halus ke.. yang kasar ke.. akan diurus dan dialirkan keluar secara sistematik oleh syarikat pebentungan.

Cuma kadarnya tetap setiap bulan. 
Pukul rata je sebulan RM 8.
Macam bil unifi anda lah. Guna banyak mana pun, bilnya tetap RM149.

Tak ada la macam bil air atau bil elektrik. Ikut banyak mana guna.
Kalau bil pembentungan ikut penggunaan, letih juga nak timbang berapa liter air yang keluar dari paip anda atau berapa kilogram yang kasar-kasar tu diflush keluar.

erkkk

OK sekarang persoalannya, siapa bayar?
Penyewa ke tuan rumah?

Nak jawab soalan tu, jawab soalan ni.
Siapa guna tandas?

Siapa guna.. dialah bayar!

Share:
Catat Ulasan

Disclaimer

This blog is for information and experience sharing. The authors are not responsible for any loss or damages caused by the manipulation and application of information obtained from the blog.

Facebook

Popular Posts

Translate Blog

Highlight

Mentari Court below market untuk dijual

Tiga tahun lepas, seorang kawan saya pernah bertanya potensi Mentari Court. Masa tu harga jual di sana dalam 180k. Saya katakan, bole...

Blog Archive

Real Estate Bloggers

Arkib Blog