Panik. Kedai nak disita!

Bahaya juga sewa atas orang ni.

Kelmarin seseorang yang rapat dengan saya menelefon saya
Tiba-tiba owner kedai yang dia sewa nak dapatkan surat mahkamah untuk menyita kedai yang dia sewa.

Erkkk



Ok, ceritanya begini

Ni kira macam kes sublet la ni..
Dia menyewa dengan peniaga kedai baju di sebelahnya
Sebenarnya ini unit tepi. Saiz besar.
Peniaga kedai baju yang menyewa dengan pemilik kedai.
Kemudian dia pecah-pecahkan menjadi 3 unit kedai yang lebih kecil.
Dia guna unit yang lebih besar.
Dua lagi dia cari penyewa lain.

Jadi usahawan seorang ni pun menyewa dengan dia satu unit yang kecil ni.
Sewa RM 700
Ada tenancy agreement antara dia dan pekedai baju tu.
Bukan tenancy agreement dengan pemilik kedai.
Sebab macam kes sublet kan..

Satu unit lagi kosong pula pada masa ni.
sebelum ni ada penyewa.

Dah beberapa bulan menyewa.. tiba-tiba semalam pemilik kedai tu datang
Katanya pekedai baju yang merupakan penyewanya tak bayar sewa selama 5 bulan.
Jadi dia mahu dapatkan surat mahkamah untuk menyita terus kedai ini.

Usahawan ni panik la..
setiap bulan dia bayar sewa tanpa gagal kepada pekedai baju
Manalah dia tahu diorang tak bayar sewa pada pemilik.

Rupanya bukan itu sahaja, bil elektrik pun pekedai tu hanya bayar separuh sahaja.
Masih ada tunggakan
Sedangkan di pihak mereka, mereka jelaskan semua bayaran elektrik yang patut mereka bayar.

Naya juga ni.

Dia call saya, tanya macamana.

Saya tanya, ada bukti tak penyewaan dengan pekedai baju?
Jawapannnya ada perjanjian sewaan.
Ada bukti tak yang dia bayar sewa setiap bulan kepada pekedai baju?
Jawapannya ada. Ada resit online banking.

Ok, kalau begitu, cadangan saya agar berbincang dengan pemilik kedai.
Jangan sita unit kedai yang kita sewa.
Sita yang lagi dua unit tu je.
Sebab kita bona fide tenant sekarang ni.
Kita tak bersalah. Kita bayar sewa pada main tenant. Bukan tak bayar sewa

Tapi deal dengan dia, mulai bulan depan kita bayar sewa direct dengan pemilik.
Dan buat perjanjian sewaan baru dengan pemilik.
Lebih mudah.

Lagipun boleh je kalau pemilik nak sewa 2 unit yang lain tu sebab pintu besar kedai pun dibahagi tiga kan.
Jadi setiap unit ada laluan akses yang berbeza.
Cuma berkongsi tandas sahaja.

Alhamdulillah.. pemilik setuju.
Hanya dua unit lain sahaja yang akan dia mohon sita.


Moralnya, hati-hati jika anda menyewa atas sewa.
Takut subletter tu tak bayar sewa, anda pula yang jadi mangsa nanti.

Harapkan pagar, pagar makan pagi
Harapkan subletter, subletter makan sendiri.

** Maaf lama tak update blog. Saya mengembara solo ke Myanmar.
Jemput baca perkongsian pengembaraan ini di Laman FB Saya Backpacker ini
Share:
Catat Ulasan

Disclaimer

This blog is for information and experience sharing. The authors are not responsible for any loss or damages caused by the manipulation and application of information obtained from the blog.

Facebook

Popular Posts

Translate Blog

Highlight

Mentari Court below market untuk dijual

Tiga tahun lepas, seorang kawan saya pernah bertanya potensi Mentari Court. Masa tu harga jual di sana dalam 180k. Saya katakan, bole...

Blog Archive

Real Estate Bloggers

Arkib Blog