Kakitangan awam boleh shopping rumah dengan lebih bergaya

Kepada kakitangan kerajaan, kelayakan pinjaman kerajaan dah naik.
Ini sepertimana yang diumumkan oleh Perdana Menteri kita semasa pengumuma Bajet 2015 tempoh hari.

Baik, in adalah jadual kelayakan yang baru, berbanding kelayakan yang lama.

Bil
Gaji Bulanan Hakiki (RM)
Kelayakan sebelum ini (RM)
Kelayakan Pinjaman mulai 2015 (RM)
 1
8,500 ke atas
450,000.00
600,000.00
2
6,500 ke 8,499
450,000.00
562,000.00
3
5,500 ke 6,499
420,000.00
525,000.00
4
4,500 ke 5,499
400,000.00
500,000.00
5
3,500 ke 4,499
380,000.00
475,000.00
6
3,000 ke 3,499
320,000.00
400,000.00
7
2,500 ke 2,999
280,000.00
350,000.00
8
2,000 ke 2,499
255,000.00
320,000.00
9
1,500 ke 1,999
205,000.00
260,000.00
10
1,200 ke 1,499
168,000.00
210,000.00
11
1,000 ke 1,199
130,000.00
150,000.00
12
800 ke 999
105,000.00
120,000.00
13
799 dan ke bawah
80,000.00
120,000.00


Banyak naik kan...
Wah.. macam ni, kakitangan awam boleh shopping rumah dengan lebih bergaya lah berbanding sebelum ini.


Pro kenaikan ini adalah

- melayakkan kakitangan awam membeli rumah yang berharga lebih tinggi dari kelayakan terdahulu.
- memberi lebih banyak pilihan kepada kakitangan kerajaan dalam memilih rumah yang layak dibeli
- kadar kelayakan lebih sesuai dengan imej dangred kakitangan awam itu sendiri, terutama yang tinggal di Lembah Klang.

Saya beri contoh.
Kalau kelayakan lama, seorang Ketua Pengarah yang bergaji pokok lebih 6500 pun hanya layak buat pinjaman untuk rumah berharga RM450,000

Ketua Pengarah.. gred Jusa.. 
rumah harga RM450,000 ni standard rumah teres dua tingkat subsale je kalau di Lembah Klang ni.
Kan tak berapa kena pada imej dan kedudukannya.

Kena pula kalau Ketua Pengarah tu ada title Dato'

Jadi dengan kadar baru, sekurang-kurangnya beliau boleh beli rumah teres dua tingkat baru dari pemaju atau rumah superlink di kawasan seperti Semenyih, Pajam, Bangi lama, Seremban 2 atau Dengkil.

Cantik sikit lah. 




Keburukannya

- menyebabkan kakitangan kerajaan menggunakan sepenuhnya kelayakan pinjaman untuk membeli rumah yang lebih mahal berbanding gaji bulanannya. Bila nak bayar, semput. Terutama yang gaji bawah rm4000 tu.
- kakitangan awam yang tak ada mindset yang jelas akan tersontot dengan satu je hutang rumah sampai bila-bila. Sebab dah beli ikut kelayakan maksima dan kemudian tak layak nak beli rumah lagi untuk pelaburan atau untuk simpanan anak-anak pula.


Insya Allah saya akan ulas lebih dalam tulisan akan datang berkenaan hal ini.

Sambungannya KLIK DI SINI.
Share:
Catat Ulasan

Disclaimer

This blog is for information and experience sharing. The authors are not responsible for any loss or damages caused by the manipulation and application of information obtained from the blog.

Facebook

Popular Posts

Translate Blog

Highlight

Mentari Court below market untuk dijual

Tiga tahun lepas, seorang kawan saya pernah bertanya potensi Mentari Court. Masa tu harga jual di sana dalam 180k. Saya katakan, bole...

Blog Archive

Real Estate Bloggers

Arkib Blog