Tua dah tak lama.

Biasa tak dengar, orang kata..
"Entahlah.. tak tahu aku buat apa dengan duit aku. Habis macamtu je.."

Biasanya kata-kata ini didengar apabila seseorang itu dah bekerja atau memasuki alam pekerjaan lebih 3 tahun..
atau bila usia dah menginjak 30 tahun
atau bila nak kahwin baru sedar duit tak ada sedangkan dah beberapa tahun kerja dengan gaji RM 2,000 ke atas.

Itulah kebiasaan kita kan..
Duit gaji dibelnajakan untuk benda yang tak nampak.
Beli makanan, tengok wayang, belanja awek, top up handphone, tukar rim kereta, tukar kereta terus, beli baju baru dan macam-macam lagi.

Barang yang lagi setahun pun, akan buruk.. nilai susut atau pakai habis begitu sahaja.

Sudahnya simpanan tak ada, aset tak ada, nilai bersih begitu juga atau makin teruk kerana hutang makin menimbun.

Orang kata masa itu emas.
Emas boleh digadai dan disimpan tetapi masa tak boleh.
Bermakna masa lebih berharga dari emas.
Masa yang dah berlalu takkan kembali.

Jadi gunakanlah masa muda sebaik mungkin.

Cadangan saya: duit gaji yang ada biarlah digunakan untuk manfaat hari tua.
iaitu
1) buat pelaburan hartanah. Hartawan yang disewakan memberi wang pencen dan peningkatan modal apabila sudah tua nanti.

2) pergilah travel. Kenangan dan pengalaman akan disimpan dan diingati hingga tua.
Malah pengembaraan itu akan banyak memberi pengaruh kepada siapa anda bila tua nanti.

Saya dalam perjalanan ke Istanbul. Backpacking.
Nasib baik saya masih muda.
Jumpa lagi nanti ya


Share:

4 ulasan:

sitiezahim berkata...

Moga selamat pegi, selamat di sana dan selamat balik. Take care.. Enjoyyy turki yg bes itu hehehe

Cr. Siti Hazreen Shahrom berkata...

Bestnyer pergi istanbul...backpacking tu.. Teringin jugak nk pergi istanbul...tp kalau pergi seorang tu tak berani lagi ;)

organikfarmingwynn78 berkata...

terbaik..

Hwa Jurong berkata...

Good Day !!

I am Hwa Jurong, a Reputable, Legitimate & an accredited money
Lender. I want to use this medium to inform you that i render reliable beneficiary
assistance as I'll be glad to offer you a loan at 2% interest rate to
reliable individuals.

Services Rendered include:

*Home Improvement
*Inventor Loans
*Car Loans
*Debt Consolidation Loan
*Line of Credit
*Second Loan
*Business Loans
*Personal Loans
*International Loans.

Please write back if interested.
Upon Response, you'll be mailed a Loan application form to fill. (No social
security and no credit check, 100% Guaranteed!) I Look forward permitting me to
be of service to you. You can contact me via e-mail: hwa_jurong@yahoo.com.sg or hwajurong12@gmail.com
Yours Sincerely,

Hwa Jurong(MD).

Disclaimer

This blog is for information and experience sharing. The authors are not responsible for any loss or damages caused by the manipulation and application of information obtained from the blog.

Facebook

Popular Posts

Translate Blog

Highlight

Mentari Court below market untuk dijual

Tiga tahun lepas, seorang kawan saya pernah bertanya potensi Mentari Court. Masa tu harga jual di sana dalam 180k. Saya katakan, bole...

Blog Archive

Real Estate Bloggers

Arkib Blog