Duplex muplex. apa tu?

Apa itu unit Duplex?

Semalam saya menerima beberapa soalan begini.
Ini gara-gara satu unit panass yang saya kongsikan di mailing list saya lah.

Kalau anda tanya pakcik google, apa itu duplex, memang boleh pening dibuatnya.
Sebab istilah duplex ni merujuk pada percetakan, telekomunikasi, perubatan dan termasuklah hartanah.

Tapi jangan pening. Yang kita nak tahu sekarang adalah apa itu unit duplex merujuk kepada hartanah.

Apa pun definisi istilah ini, dalam bahasa mudahnya unit duplex di Malaysia adalah unit yang nampak macam 2 tingkat.
Tapi tingkat atas tu tak penuh. Lantainya hanya separuh.
Jadi, dari tingkat atas tu, anda nampak tingkat bawah tu macam ada ruang yang bersyiling tinggi.

Pening?
haaa.. mari tengok gambar -gambar ini.
Ini contoh unit duplex di Empire SOHO

Pemandangan dari tingkat bawah. kredit gambar http://jazzmint.net/blog/2010/09/empire-soho/

ini pemandangan dari tingkat atas.

Ini pula gambar bagi unit duplex Subang SOHO



Bagi Unit duplex di Domain, boleh tengok gambar-gambar di dalam iklan DI SINI.
tapi salah satunya adalah gambar ini

Kredit foto: Charis

Dua tingkat dua pintu atau satu pintu?

Ada duplex yang hanya ada satu pintu di tingkat bawah, macam projek-projek yang saya beri contoh di sini.
Tapi ada juga duplex yang tingkat atas dan tingkat bawah ada pintu yang berasingan.
Maknanya, kalau nak masuk ikut tingkat atas terus, memang boleh. Tak perlu lalu tingkat bawah dulu.
Contohnya duplex soho untuk projek De Centrum.


Apa pula beza Duplex dan SOHO?

Duplex ni merujuk pada jenis unit hartanah. 
Ada unit satu tingkat, ada unit duplex, ada 2 tingkat, 2 tingkat setengah, 3 tingkat dan seterusnya.
tiada kaitan dengan jenis guna tanah.
unit duplex boleh jadi SOHO macam Empire SOHO dan Subang SOHO
ia boleh jadi juga rumah macam di Domain @Neocyber
ia juga boleh jadi pejabat.

SOHO pula adalah jenis kegunaan unit hartanah
Ia dibina untuk tujuan small office home office.
ada soho yang satu tingkat, ada yang duplex.
SOHO satu tingkat ada ditawarkan di De Centrum dan D'Waterfront, Ampang.


Harap tidak pening-pening lagi.
:)


Share:
Catat Ulasan

Disclaimer

This blog is for information and experience sharing. The authors are not responsible for any loss or damages caused by the manipulation and application of information obtained from the blog.

Facebook

Popular Posts

Translate Blog

Highlight

Mentari Court below market untuk dijual

Tiga tahun lepas, seorang kawan saya pernah bertanya potensi Mentari Court. Masa tu harga jual di sana dalam 180k. Saya katakan, bole...

Blog Archive

Real Estate Bloggers

Arkib Blog