perjanjian sewaan dan tuan rumah berhati kering

Hari ini saya ingin membuat sedikit sedutan dari apa yang saya kongsikan pada hari Ahad lepas.
masa tu saya dijemput sebagai penceramah jemputan untuk Seminar Advanced PHTM.
memang bertubi-tubi soalan yang saya terima.
wow.. powerlah!



Antara persoalan dan jawapannya:

Kenapa pentingnya perjanjian sewa secara bertulis?

ok, mula-mula saya nak beritahu, perjanjian boleh termaterai dan mengikat melalui 3 cara
- bertulis
- verbal
- implied

implied ni, kita tak bercakap.. tak ada perjanjian bertulis..
tapi perbuatan antara kita dan pihak satu lagi tu menunjukkan yang perjanjian tu wujud.

contoh, tempoh perjanjian sewa dah tamat sebenarnya tapi penyewa tetap bayar sewa macam biasa
tuan rumah pun diam je.. ambil duit sewa dan tak kata apa-apa.
jadi, walaupun tak ada persetujuan verbal sewaan diperbaharui, dan tak ada perjanjian bertulis
ini bermakna secara impliednya, perjanjian itu diperbaharui.

Jika wujud perjanjian bertulis dan semua terma ada dinyatakan, lebih mudah untuk apa-apa pertikaian di masa depan.
Sebab ia lebih jelas. senang nak rujuk
Kalau secara verbal atau secara implied, sukar nak dibuktikan.



Kenapa perlu perjanjian dimatikan setem?

Sebab jika ada apa-apa pertikaian yang menyebabkan ia terpaksa dibawa ke mahkamah, perjanjian yang tidak dimati setem tidak boleh dijadikan bahan bukti.
Lagipun, jika perjanjian itu dimati setem, bank terima sebagai bukti pendapatan tambahan dan anda perlu sertakan penayata bank yang membuktikan pendapatan sewa itu untuk 3 bulan sahaja
Jika tidak dimati setem, bank akan minta penyata pendapatan 6 bulan.


Bolehke kalau dah berbulan-bulan baru nak matikan setem?

Perjanjan perlu dimati setem dalam tempoh 30 hari.
Jadi, kalau dah lewat berbulan-bulan tu masih boleh mati setem...
cuma kena bayar denda. Ada kadarnya yang telah LHDN tetapkan.


Bagus ke kalau saya nak buat kontrak sewaan 2 tahun terus?

Bagi saya, dua tahun lebih baik dari setahun, sebab untuk dua tahun tu saya dah boleh rileks dan terima je duit masuk setiap bulan.
Kalau setahun ni, dah kena mencari penyewa lain, dan buat stamping ini semua semula.
Bagi saya, masa itu penting.


Macamana kalau sewa kat situ hot. Dalam setahun boleh naik sewa 10%. rugilah kalau buat perjanjian 2 tahun dan harga mati untuk 2 tahun tu

Ya, perjanjian ini mengikat tuan rumah dan pemilik untuk menyewakan pada harga itu sepanjang 2 tahun.
Tuan rumah tak boleh naikkan sewa sesuka hati sebab dah terikat.

Apa yang boleh dibuat:

a) buat perjanjian 2 tahun yang dah tetapkan siap-siap, tahun pertama sewa katakan RM 1200 dan tahun ke2, sewa RM 1300.
Jadi secara automatik bila tahun kedua, sewa akan naik ke RM 1300

b) jika perjanjian masih berkuatkuasa dan anda nak naikkan sewa, tamatkan perjanjian awal sepertimana tertulis dalam perjanjian.
Jika perjanjian kata, tuan rumah perlu bagi dua bulan notis, bagilah dua bulan notis.
Jangan langgar perjanjian.
Berilah apa-apa alasan seperti kita nak pakai rumah tu, saudara nak duduk dsb.
Kemudian selepas penyewa keluar, carilah penyewa baru dengan harga baru.

Tapi pastikan lah yang pasaran sewa di situ memang panas.
Jangan sampai yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran.

Teknik ini juga memerlukan tuan rumah yang berhati kering.
:)


Insya Allah, saya akan pindahkan ilmu, tips dan teknik yang saya kongsikan mengenai Teknik Menyewakan rumah dan menangani penyewa dari Neraka ini dalam bentuk ebook tidak lama lagi.

Share:
Catat Ulasan

Disclaimer

This blog is for information and experience sharing. The authors are not responsible for any loss or damages caused by the manipulation and application of information obtained from the blog.

Facebook

Popular Posts

Translate Blog

Highlight

Mentari Court below market untuk dijual

Tiga tahun lepas, seorang kawan saya pernah bertanya potensi Mentari Court. Masa tu harga jual di sana dalam 180k. Saya katakan, bole...

Blog Archive

Real Estate Bloggers

Arkib Blog