ada apa dengan rak kasut?

"Assalamualaikum M***, saya ke rumah tadi. hantar kabinet kasut. 
Itu sebagai tanda terima kasih sebab jaga rumah dengan baik dan sambung kontrak sewaan untuk tahun kedua."

Begitulah bunyi sms saya kepada penyewa saya

Jika penyewa kita tu penyewa yang bagus, apa salahnya sekali sekala surprisekan dia kan
beri sesuatu  sebagai hadiah
atau tambah/ upgradekan perabot walaupun dia tak minta

tujuannya sebagai tanda penghargaan
sebab dia jaga rumah kita dengan baik

berapa ramai penyewa di luar sana yang tak bayar sewa
yang asyik lewat saja
yang tak mahu cuci dan bersihkan rumah
yang lari keluar dari rumah diam-diam tinggalkan bil tertunggak

Jadi, bersyukur sangatlah jika dapat penyewa yang bagus
dan berganda syukur bila penyewa yang bagus ini menyambung kontrak sewaannya
Tak payah kita bersusah payah cari penyewa lain
Tak payah berisiko rumah kosong sementara atau sebulan dua sementar atunggu penyewa baru

Jadi, apalah salahnya beri surprise kepadanya kan?

Dulu saya pernah surprisekan penyewa saya 
Bila saya dapat bonus tahun 2009
dia pun dapat bonus juga... bonus dari saya


Tapi siang tadi ada beza sedikit 
saya hantarkan rak kasut baru kepada mereka

Alkisahnya
sebenarnya saya tak letak rak kasut dalam perabot rumah sewa
Jadi penyewa mula-mula dulu beli rak kasut kecik dan yang terbuka
ada kat dalam gambar kat sebelah sofa tu

rak kasut tu lah yang diwariskan dari seorang penyewa ke penyewa seterusnya
jadi harta warisan

tapi saya tengok rak tu macam tak cukup je
lagipun terbuka kan.. nampak tak kemas


Jadi baru tadi saya hantar rak kasut baru
Rak tertutup, jadi nampak lebih kemas dan cantik

Harga murah je 
saya beli RM tiga puluh lima
tapi hati tenant saya gembira


jadi, ada apa dengan rak kasut?
5