Tak kira! saya nak beli rumah kat kampung juga.

Sambungan dari artikel semalam.
JANGAN BELI RUMAH DI KAMPUNG

Aihhh... rugi ke kalau beli rumah kat kampung?
Tak boleh ke?

Ha.... bukan 100% tak boleh... kan saya tulis ada pengecualian situasi kat bawah sekali artikel tu...

Dimudahkan, beginilah
Jika situasi anda jatuh pada salah satu keadaan di bawah, anda boleh beli rumah di kampung.

1) Saya orang kampung ni dan kerja kat sini je. Sampai bila saya nak menyewa. Lebih baik beli satu rumah dan duduk sendiri. Lagipun harga rumah tu murah dan bayaran bulanannya murah je.. lebih kurang 30% dari gaji saya je.

2) Saya dari kawasan lain tapi ditugaskan bertugas di kampung ni. Saya suka kawasan ni dan mungkin nak terus bermastautin di sini. Saya ada kuarters tapi bila dah pencen kena pindah juga. Tiba-tiba ada orang jual rumah dengan harga yang berpatutan dan saya mampu.

Balik kampung?


3) Saya orang kampung sini dan bekerja di sini je. Dah berkahwin, jadi sampai bila nak duduk rumah ibu bapa / ibu bapa mertua (errk...)

4) Saya kerja di Lembah Klang tapi kat kampung saya ada IPT / banyak kilang lah. Kadar sewa kat sana memang boleh dapat pulangan 8%. Lagipun ada adik beradik boleh tolong jaga rumah dan kutip sewa.

5) Saya kerja Lembah Klang tapi saya tengok kawasan kampung saya tengah membangun sekarang. Ada IPT baru / lebuh raya baru / kawasan industri baru sedang dibangunkan dekat sangat dengan kawasan projek perumahan baru kat kampung saya. Tanah sana tu freehold pula. Harga pasti naik selepas beberapa tahun lagi.

6) Saya orang kampung, kerja di kampung. Tapi saya bukan orang kampung biasa. Saya banyak belajar pelaburan hartanah jadi saya boleh hidu rumah mana dijual atau dilelong dengan harga yang lebih murah dari harga pasaran dan boleh beri pulangan sewa yang baik pada saya. Kalau jual selepas beberapa tahun pun saya untung berganda, sebab beli pun dah murah kann....

7) Saya kerja kat luar Lembah Klang. Mak ayah saya pun duduk kat bandar.. dekat kawasan pusat bandar / ibu kota negeri tu. Cuma istilah kita, balik kampung lah kan.. tapi bukan kampung pun.. Jadi, kalau beli dekat dengan rumah mak ayah saya pun tak apa.. sana harga rumah memang akan naik cepat.

8) Saya kerja di luar kampung saya. Saya nak juga beli rumah kat kampung untuk masa tua saya sebab saya tak pedulik. Gaji saya besar dowhh.. Bayaran bulanan rumah tu cuma dalam lebih kurang 10% je dari gaji saya. Tak menjejaskan kehidupan saya pun...

9) Saya duduk kat kampung dan kerja dekat Kampung. Tapi tanah kat kampung saya mahal.. sebab nama kampung saya tu Kampung Baru, Kuala Lumpur :)


Saya duduk kat kampung. Tapi kadang-kadang  saya duduk di bandar.

Kawan-kawan ada situasi lain yang rasa patut beli rumah di kampung?
Share:
Catat Ulasan

Disclaimer

This blog is for information and experience sharing. The authors are not responsible for any loss or damages caused by the manipulation and application of information obtained from the blog.

Facebook

Popular Posts

Translate Blog

Highlight

Mentari Court below market untuk dijual

Tiga tahun lepas, seorang kawan saya pernah bertanya potensi Mentari Court. Masa tu harga jual di sana dalam 180k. Saya katakan, bole...

Blog Archive

Real Estate Bloggers

Arkib Blog