mesyuarat Joint Management Body (JMB) Neocyber

Sabtu lepas, 22 September 2012 telah berlangsung Mesyuarat Agung Badan Pengurusan Bersama Neocyber untuk kali ke3.
(Annual General Meeting for Neocyber Joint Management Body)

Badan Pengurusan Bersama atau dalam bahasa inggerisnya Joint Management Body ni merupakan satu badan yang dianggotai oleh pihak pemaju dan semua pemilik unit di dalam sesebuah bangunan.
Ia diperuntukkan di dalam Akta 663, Akta Bangunan dan Harta Bersama (Penyenggaraan dan Pegurusan) 2007
Jadi, semua urusan penubuhan dan pengendalian JMB mestilah mengikut peruntukan di dalam undang-undang ni


Sebenarnya JMB ni bersifat sementara.. sementara sesebuah bangunan tu belum mendapat strata title individu lagi
Bila strata title individu dah keluar, akta ni dah tak terpakai.
Kita akan tertakluk pada Akta 318 iaitu Hakmilik Strata pula
Tiada lagi JMB, hanya tinggal Management Corporation yang dianggotai oleh semua pemilik, tiada lagi wakil pemaju.

Saya boleh menulis dengan lebih terperinci mengenai JMB memandangkan akta ini merupakan kajian projek tahun akhir saya.

Tapi hari ini saya cuma nak berkongsi kisah mesyuarat JMB Neocyber Sabtu lalu.


Seawal 9.45 pagi, saya sudah tiba.
hmm.. mungkin saya antara pemilik unit terawal yang tiba hari itu.
kaunter pendaftaran masih belum bersedia sepenuhnya
saya kena menunggu untuk mendaftarkan nama saya.


Semasa menunggu di depan kaunter, saya ditegur Tan Sri, pengerusi JMB
"Adik ni owner ke?"
saya menoleh pada dia, senyum dan menjawab, "haah"
walaupun panggilan adik kepada saya sangat membanggakan hati, tapi saya kontrol macho juga :)

"oo.. baguslah.. muda-muda dah beli rumah", kata Tan Sri.
saya senyum je lah... bangga seh..
terima kasih kepada tshirt sempoi, jeans murah dan beg galas yang saya bawa yang menonjolkan imej 'adik' kepada yang melihat ini.
:)

saya jenguk dalam dewan, kerusi dah pun disusun.
tapi, sikitnya kerusi??

Sarapan dah disediakan, saya pun lepak di tepi meja makanan. minum teh o
perlahan lahan, pemilik lain sampai.


jam 10 pagi, quorum belum cukup.
jam 10.45 akhirnya mesyuarat dimulakan.
tak lah ramai sangat yag hadir, tapi kerusi yang disediakan tu tak cukup.
pihak pengurusan ambil masa untuk sediakan kerusi kepada semua ahli mesyuarat.

Mesyuarat ni memang panassss
Isu bil air, sangat menghairankan bila bil air melambung apabila unit kedai itu kosong
sedangkan semasa ada penyewa, bil hanya dalam RM 30 sahaja.

pihak syarikat pengurusan, Burgass Rawson cuba mengelak dari menjawab.
tapi kami semua desak dia jawab juga.
Jawapan bla bla bla... sangat tak memuaskan hati.
Tan Sri pula emosional, dia salahkan pemilik yang mengadu pula.

Bila kami suruh BR siasat, Tan Sri suruh kami pula tubuhkan pasukan dan cek meter air dan buat pengiraan sendiri
buat kerja site sendiri supaya boleh counter check BR
aikkk... takkan lah pemilik kena turun padang buat kerja syarikat pengurusan yang kami bayar?
Kami bantah, Tan Sri membebel.




Pembentangan Laporan Kewangan yang telah diaudit juga mendapat tentangan
nombor-nombor yang dibentangkan nampak tak masuk akal
perbelanjaan terlalu tinggi untuk perkhidmatan keselamatan yang kurang bagus.

Nasib baik ada beberapa pemilik yang mahir dengan perakaunan dan audit
ramai juga yang peka menilai nombor-nombor tu
jadi memang banyak betul soalan dan pertikaian


Selain itu, format laporan kewangan agak mengelirukan
Nombor muka surat pun berulang-ulang.
Ada 4 muka surat yang bernombor sama
Ada juga muka surat yang tak ada nombor
Sungguh susah nak rujuk!


Seorang pemilik bangun menunjukkan gambar yang ditangkapnya menunjukkan pegawai keselamatan tidur ketika bertugas
Seorang lagi komplen gate masuk parking selalu rosak
Tapi Tan Sri akan cuba cari kesalahan pengadu tu balik..
Ada aja yang dia cuba pertikaikan semula
"are you staying there?"
"do you come last meeting?"

Jam 12.30 tengahari, masih ding dong ding dong lagi
Ramai ahli mesyuarat terpaksa balik dulu walaupun resolution no 5 mengenai cadangan kenaikan yuran penyenggaraan belum sampai gilirannya lagi

Bila tiba resolution no 5 ni, hahahaha.. tiada siapa menyokong!
memang yang datang ni pun sebab nak menentang cadangan ni lah..

Pihak BR kata, sebab perbelanjaan bulanan lebih tinggi dari amaun yang sepatutnya dikutip dari setiap unit
cajnya mahal-mahal...
untuk yuran perkhidmatan BR sahaja, cajnya 13k sebulan, caj gaji pekerja BR 22k++ dan ada lain2 caj lagi yang BR ambil
untuk syarikat keselamatan yang agak mengecewakan tu, kami bayar rm44k sebulan.
belum lagi pembersihan, landskap, penyenggaran lif dan lain-lain...
wowww.. bajet memang burst meletop letop!

Bagi kami pemilik yang hadir mesyuarat hari tu mudah je
jika kita ada wang rm20, belanja lah atas bajet rm20 tu
kenapa dah tahu ada rm20 tapi nak berbelanja sampai rm30.
memang lah tak cukup bajet.
sampai bila nak naikkan kadar penyenggaraan kalau comittee dan BR tak jaga bajet?

punyalah tak cukup duit sampai penutup tandas awam sebelah kolam renang ni dah  berbulan-bulan tak berganti baru
kami setuju, ahli comittee baru akan tengok balik perkara ini dan kaji balik, perlu sangat ke naikkan yuran penyenggaraan

resolution ke3: ahli committee yang gagal hadir mesyuarat bulanan 3 bulan berturut-turut tanpa alasan bertulis akan dikira sebagai meletak jawatan telah diluluskan.
bila dah dikira letak jawatan, ahli commitee sedia ada akan lantik orang lain sebagai pengganti sementara menunggu mesyuarat tahunan seterusnya

resolution ke6: elaun perjalanan rm100 untuk setiap ahli committee yang hadir mesyuarat sebulan sekali juga diluluskan

akhir sekali lantikan ahli commitee baru.
semua ahli commitee lama digantikan dengan muka-muka baru.
boleh dikatakan semua ahli baru ni adalah muka-muka yang banyak bangun dan bersuara dalam mesyuarat ini
tapi sedih juga sebab ada beberapa pemilik yang bagus dan bangun bersuara tidak dapat dilantik sebagai committee sebab mereka tidak sanggup
mungkin sebab lokasi kerja dan tempat tinggal
mungkin juga ada yang terlalu sibuk dengan kerja masing-masing
hm.. pemilik wanita yang merupakan akauntan tu pun tak berani menjadi comittee..
kalau tak, mesti best sebab ada akauntan kan..

bab nak lantik sebagai committee pun jadi pertikaian
BR menolak kami mencalonkan seorang pemilik yang dah bayar semua yuran penyenggaraan tapi ada pertikaian bayaran bil air
bagi saya, dalam akta jelas. pemilik mestilah tidak mempunyai outstanding dalam yuran penyenggaraan
bil air adalah utiliti, bukan yuran penyenggaraan
jadi sepatutnya pemilik tersebut layak mengundi dan layak dicalonkan sebagai commitee

Tan Sri juga kata commitee mestilah 5 - 14 orang
saya bangun pertikaikan. mengikut akta, commitee mestilah 5 - 12 orang sahaja.

oh ya, awal-awal pagi sebelum mesyuarat tadi pun saya dah membantah BR tidak membenarkan pemilik tunggal melantik proxy
dia kata ada dalam akta.
saya membantah.
tiada peruntukan dalam akta 663 menghalang pemilik tunggal melantik proxy.
hohoho...  nampaknya bagus juga saya pilih tajuk akta 663 ni sebagai kajian projek tahun akhir saya..

Akhirnya 8 orang dilantik sebagai commitee baru
saya dilantik sebagai commitee juga. sebagai setiausaha.

besar sungguh amanah ini..
Semoga Allah membantu saya dan rakan-rakan comitte baru untuk menguruskan Domain, Domain 2 dan Biz Avenue @ Neocyber dengan lebih baik lagi...
itu harapan saya..

Senarai penuh Joint Management Committee Neocyber 2012 - 2013


1.      Chairman : Kong Ai Yian
2.      Secretary : Rohaniah Noor
3.      Treasurer: Shasi

4.      Committee Members
         a.      Kharini Supinah
         b.      Abdul Rahman
         c.      Simon Peter
         d.      Chuah Yoke Mooi
         e.      Ismail Thamby Ibrahim
         f.       Anniz Bajunid


Share:
Catat Ulasan

Disclaimer

This blog is for information and experience sharing. The authors are not responsible for any loss or damages caused by the manipulation and application of information obtained from the blog.

Facebook

Popular Posts

Translate Blog

Highlight

Mentari Court below market untuk dijual

Tiga tahun lepas, seorang kawan saya pernah bertanya potensi Mentari Court. Masa tu harga jual di sana dalam 180k. Saya katakan, bole...

Blog Archive

Real Estate Bloggers

Arkib Blog