debat rafizi - khairy dan cukai pendapatan kita

Isu cukai pendapatan boleh tahan hangat sekarang
ye lah, 30 april baru2 ni adalah tarikh akhir bayaran cukai pendapatan

kemudian lagi hangat bila debat antara saudara rafizi Ramli dan khairy jamaluddin ada menyentuh pasla cukai  pendapatan juga.

saudara rafizi mengatakan Finland boleh menawarkan pendidikan percuma kepada rakyatnya walaupun kadar cukai pendapatan mereka hanya 21% kepada golongan pertengahan



betul ke apa yang rafizi cakap

menurut laman web  http://www.worldwide-tax.com ini kadar cukai pendapatan di Finland

Tax (%)Tax Base (EUR)
01-16,100
6.5%16,101-23,900
17.5%23,901-39,100
21.5%39,101-70,300
29.75%70,301 And Over


boleh baca di sini http://www.worldwide-tax.com/finland/finland_tax.asp
bermakna, kadar cukai maksima di Findland adalah 29.75%
tetapi golongan pertengahan mereka dikenakan kadar 17.5% atau 21.5% .

Berapa pula sebenarnya kadar cukai pendapatan di Malaysia?

mari kita rujuk laman web Lembaga Hasil Dalam Negeri


Tahun taksiran 2010 dan 2011

Banjaran Pendapatan Bercukai
Pengiraan (RM)
Kadar %
Cukai(RM)
0-2500
2,500 pertama
0
0
2,501-5,000
2,500 berikutnya
1
25
5,001-10,000
5,000 pertama
5,000 berikutnya

3
25
150
10,001-20,000
10,000 pertama
10,000 berikutnya

3
175
300
20,001-35,000
20,000 pertama
15,000 berikutnya

7
475
1,050
35,001-50,000
35,000 pertama
15,000 berikunya

12
1,525
1,800
50,001-70,000
50,000 pertama
20,000 berikutnya

19
3,325
3,800
70,001-100,000
70,000 pertama
30,000 berikutnya

24
7,125
7,200
Lebih 100,000
100,000 pertama
Setiap ringgit berikutnya

26
14,325
..........



Jika dilihat secara kasar di dalam rajah ini, kadar maksima cukai pendapatan di Malaysia adalah 26%.
Tetapi golongan pertengahan dikenakan 12% - 24%.

Tapi itu hanya kasar sebab kadar cukai ini sebenarnya bertingkat.

sebagai contoh, katakan sesorang yang pendapatan bercukainya rm 65,000 setahun atau bersamaan dengan RM 5,416 sebulan, amaun tu tak terus didarabkan dengan 19%
sebaliknya LHDN set dulu kadar cukai rm3,325 untuk pendapatan RM 50,000 pertama
kemudian setiap amaun selepas rm50,000 barulah di darab dengan 19%
dalam kes ini, 15,000 x 19% = 2850
jadi jumlah cukai yang perlu dibayar adalah rm 3,325 + rm 2,850 = rm 6,175

kalau kita kira semula (6175/65000) x 100 = 9.5% sahaja dari pendapatan bercukai keseluruhan

tapi peratusan ini boleh berubah-ubah mengikut berapa amaun selepas amaun cukai peringkat pertama yang telah ditetapkan itu.

sebagai contoh, kalau pendapatan dia 69,000
jumlah cukai akan jadi
- 50k pertama = 3325
- 19k seterusnya = 3610
3325 + 3610 = 6935
(6935/ 69000) x 100 = 10.05%

kalau kita ambil kadar pendapatan bercukai pula 24% pula
katakan pendapatan bercukai tahunan adalah 88,000
ini bersamaan pendapatan bercukai sebanyak rm7333 sebulan
kadar cukai yang perlu dibayar adalah
- 70k pertama = 7125
- 18k seterusnya = 4320
jumlah cukai dikenakan = 7125 + 4320 = 11,445
kadar sebenar yang dia kena (11445/88000) x 100 = 13%

jadi, dari segi cukai pendapatan, nampaknya kadar di Malaysia masih sederhana

cuma jika kita lihat pada kos hidup rakyat malaysia yang tinggi, harga barang yang tinggi, dan cukai2 lain yang dikenakan seperti cukai perkhidmatan, cukai barangan, cukai hiburan, cukai jalan dsb, semput juga utk sesorang berpendapatan bercukai 65,000 setahun nak keluarkan bayaran cukai rm6,175

kalau dalam kes finland atau germany, cukai mereka lebih tinggi tapi dah tak perlu pening fikir nak bayar yuran universiti anak-anak
kita di sini masih ada kepeningan itu
saya sendiri bayar rm2333setiap semester utk diploma syariah yang saya belajar sekarang
itu pun alhamdulillah.. uitm adalah universiti termurah
kalau universiti tempatan lain, yurannya boleh pegi dua atau tiga kali ganda

tak salah saya yuran sarjana di UKM boleh pergi sampai rm18k untuk satu tahun pengajian
kakak saya buat ijazah di UTM space, yurannya juga melebihi rm4k setahun
katalah 4500 x 4 tahun pengajian ijazah = 18,000

kawan saya pula membayar 2400 - 2800 satu semester untuk pengajian di UKM
tahun pertama 2800 satu sem
tahun berikutnya 2400
so jumlah yuran dia kena bayar adalah rm20,000


lagipun kalau kita tengok pada ranking purata gaji yang dikeluarkan oleh BBC
Findland dan Germany jauh lebih tinggi gaji mereka
maka boleh lah kita terima yang kadar cukai mereka lebih tinggi sedikit dari kita

Malaysia? cuba lihat malaysia di tempat ke berapa.

Mauritius yang berada di bawah Malaysia dari segi gaji pun boleh beri pendidikan percuma pada rakyatnya
boleh baca di sini http://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Mauritius

soalnya sekarang cuma, mahu buat atau tidak sahaja.

lagipun bagi pendapat saya, pendidikan adalah hak semua rakyat, miskin, golongan pertengahan atau golongan mewah
apa salahnya rakyat golongan pertengahan atau golongan mewah bayar lebih sedikit 2-5% cukai kalau semua rakyat malaysia boleh menikmati pendidikan percuma
kalau anda berasal dari golongan susah macam saya, atau anda lagi susah dari saya dulu
anda akan faham betapa rakyat miskin sangat perlukan pendidikan percuma

jangan kata pada saya, finland boleh lah buat sebab rakyat dia 5 juta
jangan juga kata mauritius rakyat nya cuma 1.9 juta
sedangkan malaysia ada 28juta rakyat

hey, bukan kah lagi ramai rakyat, bermakna lagi ramai rakyat yang membayar cukai?
bermakna lagi banyak lah pendapatan cukai yang boleh dikutip?

apa pun kena lah mengamalkan budaya kewangan peribadi yang baik
kena lah simpan sedikit duit dari gaji bulanan untuk membayar cukai

tak mahu isytihar cukai? tanggung sendiri lah akibatnya

ini video-video rakaman debat yang hebat ini
ada 2 soalan yang khairy jamaluddin tak jawab

1. Kenapa BILIS Kita Tekan Dan Senaraihitam Tetapi Jerung Kenyang Dan Terlepas?....
2. RM 237 Bilion Yang Diambil Dari Wang PETRONAS, Apa Yang Beliau & Bapa Mertua Beliau Buat?....




Apa pun syabas kepada kedua2 pendebat
saudara rafizi dan khairy yang berani tampil berdebat dan memberikan hujah
rakyat malaysia mahukan politik yang matang
dan fakta-fakta untuk analisa
bukan lagi politik kotor atau politik rasuah
dan bukan juga politik perkauman

 dan kita sebagai pelabur hartanah memang menerima kesan secara langsung dari dasar2 ekonomi yang dilaksanakan pemerintah
Share:
Catat Ulasan

Disclaimer

This blog is for information and experience sharing. The authors are not responsible for any loss or damages caused by the manipulation and application of information obtained from the blog.

Facebook

Popular Posts

Translate Blog

Highlight

Mentari Court below market untuk dijual

Tiga tahun lepas, seorang kawan saya pernah bertanya potensi Mentari Court. Masa tu harga jual di sana dalam 180k. Saya katakan, bole...

Blog Archive

Real Estate Bloggers

Arkib Blog