Semesra mana Rumah Mesra Rakyat?



Heboh di sana sini orang memperkatakan tentang Rumah Mesra Rakyat

Berdasarkan bajet 2012, Rumah Mesra Rakyat ni adalah satu inisiatif baru yang membolehkan rakyat Malaysia yang berpendapatan isirumah kurang dari RM1500 untuk memiliki rumah.

Diperkenalkan pada tahun 2002, projek ini membantu golongan yang jenis pendapatan yang sukar mendapatkan pinjaman bank seperti petani dan nelayan.
Projek ini diuruskan oleh SPNB.
Ada 8 rekabentuk rumah semuanya yang boleh dipilih.

Rumah 3 bilik, 2 bilik air berkeluasan 1000 sqft. rumah bertanah.
hm.. besar dan selesa juga.
teknologi pembuatannya dikatakan menggunakan teknologi IBS atau industrialised building system.
saya tak tahu dari segi teknikalnya tapi teknologi ni memang boleh buat rumah dibina dengan cepat.
bahasa orang biasa kita panggil, rumah pasang siap.
pembeli tidak perlu membayar faedah semasa rumah sedang dibina.

Harga ditawarkan adalah RM 65,00 sahaja yang mana pihak kerajaan akan memberi subsidi rm20,000 dari kos rumah tersebut.

tempoh pinjaman selama 25 tahun, jadi sebulan bayarannya hanya lebih kurang rm150.
150 x 12 bulan x 25 tahun = rm 45,000.
bermakna pinjaman tanpa faedah ni.

Terkini had pendapatan isirumah ini telah dinaikkan ke RM 3,000
dan projek ini pun sedang dpertimbangkan untuk dijenamakan semula kepada Rumah Mesra Rakyat 1 Malaysia
hm.. nak jugak nama 1 Malaysia kat belakang tu kan...

SYARAT-SYARAT KELAYAKAN PROGRAM RMR 

-Warganegara Malaysia.
- Pemohon mestilah berumur di antara 18 hingga 65 tahun. (Pemohon umur melebihi 35 tahun perlu menyediakan penama kedua umur kurang daripada 35 tahun)
- Berkahwin atau Ibu/bapa tunggal yang mempunyai tanggungan.
- Pendapatan kasar seisi rumah tidak melebihi RM3,000 sebulan.
- Tidak mempunyai rumah sendiri atau mempunyai rumah yang usang / tidak sempurna.
- Mempunyai tanah / tapak yang bersesuaian dan tiada sekatan / cagaran ke atasnya. Jika tanah bukan kepunyaan pemohon, Surat Akuan / Kebenaran Berkanun dari tuan tanah diperlukan untuk membina dan menggadai tanah tersebut kepada BSN.

Secara keseluruhanyya projek ni memangs angat baik.
peluang untuk mereka yang berpendapatan rendah dan tak tetap memiliki rumah di atas tanah mereka sendiri.

Tapi ada dua perkara yang saya ingin sentuh untuk penambahbaikan.

Pertama: syarat mesti dah berkahwin atau ibu / bapa tunggal.
hm...nampaknya tak ada peluang lah golongan bujang sebegini nak mepunyai rumah sebelum berumahtangga kalau tengok syarat ni
pada pendapat saya, apa salahnya dibuka kepada golongan bujang yang mempunyai pendapatan, terutama kepada lelaki
Biarlah mereka bersedia dan dah ada ruamh sebelum berkahwin
lagipun hutang membeli rumah jauh lebih baik dari membeli kereta yang di luar kemampuan mereka
Golongan muda ini lah yang kita perlu didik mereka dari segi perancangan kewangan

Kedua, tanah
ikut syarat, mesti tanah bersesuaian yanag tidak ada cagaran di atasnya.
secara asasnya, tanah milik sendiri yang dah tak ada hutang, sebab kalau tanah orang, tuan punya tu kena bagi surat akuan pulak.
Jadi orang yang tak bertanah memang susah la nak mohon
sedangkan ramai di antara mereka yang berpendapatan rendah ni tanah pun tak ada
bernasib baik lah kepada mereka yang ibu bapa ada tinggalkan tanah kepada mereka
tapi yang tak ada?
hm.. cadangan saya, mungkin langkah seterusnya kerajaan kena bantu juga mereka dengan perumahan kos rendah atau apa juga nama
untuk golongan sebegini

maklumat  lanjut pasal RMR ni boleh baca di sini

http://www.spnb.com.my/bm/corporate/product_rmr.htm
http://mynewshub.my/2011/12/11/spnb-perkenal-binaan-rumah-yang-lebih-selesa/
http://mynewshub.my/2012/02/26/projek-rumah-mesra-rakyat-fokus-utama-spnb-tahun-ini/


Mengikut SPNB, setakat ni dah 1007 unit rumah di bawah skim ini berjaya disiapkan
Target mereka tahun ni nak siapkan baki lagi 10,000 unit seperti yag diunjurkan di dalam bajet 2012.

Mendengar nama SPNB saya teringat Alam Prima.
Apa cerita dengarnya belum dapat CF walaupn bangunan dah siap lama
macamana nak dapat CF, jalan nak masuk ke alam prima tu tunggu jalan ke Alam Idaman siap dulu.
SPNB tak buat jalan ke alam prima walaupun bangunan tu dah siap
sedangkan Alam Idaman masih dalam pembinaan
jalan masuk tu pun sedang dibina

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/8105-pembeli-apartmen-alam-prima-kecewa-sikap-spnb
http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/e-melanda_ProjekAlamPrimabukanterbengkalai/Article/index_html
2