blurr nak buat perjanjian sewaan

maaf dah beberapa lama tak menulis di blog.
saya ada peperiksaan Rabu lepas.
subjek tu mmg sangat susah.
maka berhari-harilah saya dan kawan-kawan berkampung untuk belajar.
cuma sempat update pantun kabinet dapur je.. hehehehe

Bila exam rabu tu dah habis, saya pula sibuk uruskan rumah sewa saya dan rumah sewa adik.
balik rumah dah keletihan.

hari ni saya nak menulis berkaitan perjanjian sewaan.



apakah perkara penting yang perlu ada di dalam perjanjian sewaan.

hm.. mula2, wajib ada ke perjanjian tu?

nak kata wajib tu tidaklah..
sebab tanpa perjanjian bertulis, sewaan tetap sah.
perjanjian secara verbal tetap mengikat kedua belah pihak.

tapi kalau ada, kan lebih senang sebab semua hak2 ada tertulis di situ.
dah jelas kedua belah pihak dah berjanji untuk patuh pada terma-terma tersebut.
sebab kalau verbal ni, secara logik pasti tak semua benda disebut.
nanti akan timbul pertelingkahan.. takde pun tuan rumah cakap pasal ni?

berapa panjang pulak perjanjian sewaan tu, cik rohaniah?
mungkin ada pula yanag akan bertanya begitu..

jawapan saya, terpulang pada banyak mana terma yang anda nak letak..
asalkan terma-terma penting dan wajib ada tertulis di situ.

ok, apakah terma yg pada saya wajib ada pada sesebuah perjanjian sewaan?

bagi saya, ini adalah terma-terma yang wajib ada. anda boleh tambah sendiri jika mahu

1) tarikh perjanjian

2) Maklumat penyewa
- nama penuh
- no kp / no passport penyewa
- alamat tetap penyewa. kalau penyewa tu foregner, minta alamat dier di negara asal.


3) Maklumat tuan rumah
- nama penuh
- no kp / no passport penyewa
- alamat tetap

4) Butiran rumah sewa
- alamat
- tujuan sewaan: biasanya kediaman lah kan...
- butiran rumah: apartment 3 bilik ke.. rumah teres 4 bilik
- senarai semak perabot / inventori, kuantiti dan status kerosakan (jika ada kerosakan sedia ada)

5) maklumat sewaan
- tempoh sewaan (maksimum 3 tahun)
- tarikh mula
- tarikh tamat
- kadar sewa
- tarikh akhir bayaran sewa perlu dibuat
- berapa deposit dan deposit utility
- adakah penamatan awal dibenarkan? jika ya, tempoh notis penamatan awal perlu diberikan oleh kedua-dua pihak.
- pilihan memperbaharui kontrak: boleh atau tidak. setahun sekali?

6) tanggungjawab penyewa
- perlu bayar tepat pada masa
- perlu bayar sewa sehingga tamat sewaan.
- memulangkan kunci dan rumah dalam keadaan baik spt awal sewaan
- deposit akan dipulangkan apabila tamat sewaan dengan ditolak kos pembaikan yang disebabkan oleh kecuaian penyewa dan bil-bil utiliti yang belum dijelaskan
- bayaran utiliti spt air, elektrik, internet dan kumbahan perlu dijelaskan
- boleh / tidak boleh sublet
- kuantiti penghuni jika perlu
- larangan memaku / mengubah struktur rumah / mengubah rupa bentuk kekal pada luar dan dalaman rumah
- menanggung kos penyenggaraan kecil bawah rm100
- tidak memnbuat kerosakan pada inventori / perabot / alatan di dalam rumah. jika kerosakan dilakukan, penyewa perlu menanggung kos pembaikan
- tidak melakukan perbuatan jenayah di dalam rumah
- membenarkan tuan rumah atau wakil masuk ke dalam rumah untuk kerja-kerja pembaikan atau pemantauan selepas notis secukupnya diberikan
-menggunakan rumah tersebut untuk tujuan yang dinyatakan sahaja
- tidak boleh membuat sesuatu yang menggugat ketenteraman jiran

7) tanggungjawab tuan rumah
- membayar cukai pintu dan cukai tanah
- membayar caj penyenggaraan bangunan (jika ada. tapi ada juga kes, penyewa ditanggungjawabkan membayar caj ini)
- jika penyewa membayar sewa tepat pada masa dan mematuhi terma di dalam perjanjian, tuan rumah hendaklah membenarkan penyewa menikmati runah tersebut tanpa gangguan
- menanggung kos kerosakan akibat tear and wear
- menghantar notis secukupnya melalui telefon, sms, surat atau emel jika hendak datang dan masuk ke rumah tersebut utk tujuan pembaikan dan pemantauan
- memulangkan deposit selepas ditolak kos pembaikan yang disebabkan kecuaian penyewa serta ditolak bil utiliti yang belum dijelaskan

8) masa
- masukkan terma MASA ADALAH ASAS KEPADA PERJANJIAN INI
atau bahasa inggeris adalah TIME IS OF THE ESSENCE
kenapa kena ada? haaaaaa....  nanti saya cerita...

perjanjian mestilah ditandatangani oleh kedua belah pihak
seeloknya penyewa ada saksi, tuan rumah pun ada saksi.

gambar cuci mata:

suasana belajar berkumpulan. haaaa... ada berani?





Share:
Catat Ulasan

Disclaimer

This blog is for information and experience sharing. The authors are not responsible for any loss or damages caused by the manipulation and application of information obtained from the blog.

Facebook

Popular Posts

Translate Blog

Highlight

Mentari Court below market untuk dijual

Tiga tahun lepas, seorang kawan saya pernah bertanya potensi Mentari Court. Masa tu harga jual di sana dalam 180k. Saya katakan, bole...

Blog Archive

Real Estate Bloggers

Arkib Blog