episod 2 blurr nak buat perjanjian sewaan

sambungan dari artikel saya sebelum ni

bila perjanjian sewaan dah siap ditandatangani, seeloknya kenalah buat mati setem atau bahasa inggeris kita panggil stamping.

mati setem tu apa?
masa budak-budak dulu saya ingat mati setem tu adalah kita bakar setem pos yang 20 sen tu.. lol...
sebenarnya mati setem setakat yang saya faham la.. adalah kita bayar cukai kepada kerajaan melalui pembelian setem hasil yang dijual oleh LHDN.
setem itu kemudian dimatikan supaya tak bolehlah digunakan berulang kali.
ini kefahaman saya lah.. mungkin LHDN ada definisi sebenarnya

wajib ke mati setem? tak mati setem perjanjian tak sah ke?
kalau saya dah kata perjanjian verbal pun sah mengikat, apatah lagi perjanjian bertulis yang tak mati setem
cuma bezanya, kalau tak dimatikan setem, perjanjian tu tak boleh dibawa ke mahkamah sebagai bukti
bahasa undang-undangnya dipanggil, not admissible to court
bermakna kalau ada apa2 pertikaian berkaitan perjanjian sewaan atau sewaan ni..
contoh mcm penyewa tak bayar ke..
 penyewa menyewakan pulak pada orang lain dan ambil untung ke...
penyewa rosakkan barang-barang berharga dalam rumah dan tak nak bayar ke..
kalau nak bawa ke mahkamah, perjanjian sewaan yang penting ni tak boleh jadi bahan bukti.
tidakkah rugi?

satu lagi, untuk tujuan nak buktikan ke bank yang kita ada pendapatan tambahan
iaitu pendapatan sewa ni lah
ini kalau kita nak buat pinjaman lain atau pinjaman untuk beli hartanah seterusnya.

kalau kita mati setem, perjanjian ni hanya memerlukan bukti duit sewa masuk sekurang-kurangnya selama 3 bulan sahaja
tapi kalau tidak dimati setem, bank memerlukan sekurang-kurangnya 6 bulan bkti duit sewa masuk ke akaun bank kita

kat mana nak mati setem?
haaa.. ada 2 cara yang saya tahu dan biasa pakai



1) pegi pejabat LHDN.
sama ada beli setem fizikal bersamaan dengan caj cukai yang kita kena bayar atau pakai je setem cop dan cuma bayar tunai je kadar cukai tu.
tak semestinya kita kena pergi ke pejabat LHDN.
kita boleh wakilkan.



2) mati setem di pejabat peguam
cara ni pun boleh.. beli setem hasil rm10 tu dari pejabat pos, kemudian minta peguam kita matikn setem tu.
tapi rasanya tak semudah tu peguam nak matikan setem kita kalau dia tak kenal kita.
jadi, elok rujuk dan tanya peguam rasmi kita atau peguam yang uruskan pembelian rumah tu dulu sama ada dia boleh bantu.

mahal ke mati setem tu?
hm,. ada kadar tertentu berdasarkan kadar sewaan dan tempoh sewaan tersebut.
sesiapa yang ada pegi sharing session property n co tahun lepas, pasti dah ada senarai anggaran caj mati setem tu.
ada kami berikan dalam fail kit.

ala.. leceh lah.. nak kena tanggung kos mati setem berpuluh-puluh ringgit....
hm.. rilek rilek.. kenapa pulak kita tuan rumah yang kena tanggung?
kos mati setem ditanggung oleh penyewa.
tambahkan sekali dalam deposit yang patut mereka bayar tu.
kalau anggaran caj mati setem tu rm25, ambillah rm50 dari penyewa
bukan apa.. selebihnya tu untuk kos duit minyak dan masa kita pulak..

berapa salinan nak kena mati setem?
ini terpulang.. seeloknya dua salinan perjanjian asal.
satu salinan untuk tuan rumah
satu salinan untuk penyewa
jadi, dua-dua matikan setem
kalau caj mati setem katalah rm25, untuk salinan seterusnya hanya rm10 je..
maknanya cuma rm35 lah untuk 2 salinan
kalau 3 salinan? rm45

Share:
Catat Ulasan

Disclaimer

This blog is for information and experience sharing. The authors are not responsible for any loss or damages caused by the manipulation and application of information obtained from the blog.

Facebook

Popular Posts

Translate Blog

Highlight

Mentari Court below market untuk dijual

Tiga tahun lepas, seorang kawan saya pernah bertanya potensi Mentari Court. Masa tu harga jual di sana dalam 180k. Saya katakan, bole...

Blog Archive

Real Estate Bloggers

Arkib Blog