apa cerita kak as?

tiba-tiba saya teringat saya dah lama tak sambung kisah kak as
pernah saya kongsikan dulu dalam satu siri khas
boleh baca di sini

Selepas apartment Damai, kami tengok banyak lagi apartment.
antaranya pangsapuri desa mentari,  dua unit Pangsapuri Rimba2, unit lain pangsapuri ilham, flat di seksyen 8 dan pangsapuri jaya..

Akhirnya kak As memilih untuk membeli dua unit sekaligus .

Pertama, flat di seksyen 8, shah alam.
ia dijual dengan harga rm70K, dan harga pasaran mencecah rm80K
jadi 12.5% di bawah harga pasaran.
600 sqft sahaja.
2 bilik, 1 bilik air.
tapi rumah ni bukan bawah projek kos rendah yang ada syarat-syarat tu.
jadi tak ada masalah nak membelinya.
sekarang disewa pada harga rm500 oleh sebuah syarikat untuk beberapa orang pekerja bujang mereka.
rental yield sebanyak 8.5%
keadaan rumah pun cantik.
cuma rumah ni leasehold. bawah PKNS.





kedua, kak as beli pangsapuri rimba2 di seksyen 16 shah alam.
harga dijual rm112k, harga pasaran rm125k
jadi, 10.4% lebih rendah dari harga pasaran.
apartment lebih kurang 750 sqft, 3 bilik 1 bilik mandi dan 1 tandas.
sekarang disewa pada kadar rm650, masih harga lama.
harga sewa semasa boleh mencecah sehingga rm800 kalau kosong.
maka rental yield boleh mencecah 8.5% juga
keadaan rumah lagi lah cantik sebab rumah ni masih baru.
rumah ni asalnya tak ada tile tapi dah dipasang tiles dan dipasang plaster syiling.
rumah ni freehold.






sebenarnya kalau ikut kelayakan pinjaman, kak as layak buat satu pinjaman sahaja dalam amaun lebih kurang rm100k
tapi nampaknya teknik memohon dua pinjaman serentak telah berjaya
dua-dua pinjaman lulus dan kak as mendapat pinjaman sebanyak 90%
kak as mark up s&p, jadi semuanya adalah 100% pinjaman malah dapat la lebihan beberapa ribu lagi.

jadi skang ni semua dokumen dengan peguam dah pun ditandatangani
tinggal prosedur sahaja untuk selesai pembayaran bank dan penyerahan kunci.

Selamat menjadi tuan rumah, kak As!
jangan lupa maklumkan kepada saya bila dah dapat kunci ya..
nak tumpang gembira :)

**nota: 2 orang mamat di atas tidak dipakejkan sekali di dalam jualan rumah ini. harap maklum.
Share:
Catat Ulasan

Disclaimer

This blog is for information and experience sharing. The authors are not responsible for any loss or damages caused by the manipulation and application of information obtained from the blog.

Facebook

Popular Posts

Translate Blog

Highlight

Mentari Court below market untuk dijual

Tiga tahun lepas, seorang kawan saya pernah bertanya potensi Mentari Court. Masa tu harga jual di sana dalam 180k. Saya katakan, bole...

Blog Archive

Real Estate Bloggers

Arkib Blog