berniaga mesti mau jujur.. tribunal dan Tuhan ada...

Kita berniaga untuk mencari rezeki
Rezeki kenalah berkat
Berniaga kenalah jujur
Jangan tamak
Jangan tipu orang
Sebab kalau tipu orang, kalau tak jujur, duit banyak mana pun yang kita dapat takkan kekal.

Banyak kes-kes penipuan di kalangan penjual dan peniaga
Itu sebab kerajaan tubuhkan Tribunal Pengguna
Sebab banyak sangat kes..
kalau nak masuk mahkamah, saman menyaman memang lambat

Lain ke Tribunal dengan mahkamah?
Tujuannya sama.. nak buat tuntutan pada pihak satu lagi
Tapi penubuhannya berbeza

Mahkamah ni, semua dah tahu lah kan...
ada prosedur dier.. ada peraturan dia..kena ada peguam mewakili kita.. ada hakim..
nak selesai kes, ambil masa lama.. kena belanja banyak.

Tapi tribunal ni, kalau orang undang-undang kata, administrative law
maknanya is bersifat pentadbiran
Ingat tak kita belajar 3 kuasa terpisah di dalam Malaysia, kuasa perundangan, kuasa eksekutif  dan kehakiman.
Kehakiman adalah mahkamah
perundangan adalah Parlimen: dewan negara dan dewan negeri
Eksekutif adalah pentadbir kerajaan.. iaitu menteri dan kementeriannya (kalau kerajaan pusat) atau jabatan atau pejabat petadbiran (bagi kerajaan negeri).

Jadi Tribunal Pengguna ni di bawah kuasa eksekutif.
berasingan dari kuasa kehakiman. Jadi, prosedur lebih mudah.
Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah atau Mahkamah Buruh adalah contoh lain yang juga di bawah kuasa eksekutif.

Nak kata berapa banyaknya kes penjual yang menipu atau mengambil kesempatan pada pengguna, sampaikan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna terpaksa menubuhkan tribunal khas untuk menjaga kepentingan pengguna ni.

so saya lah antara mangsa nya nih
kelmarin beli headphone di kedai digi di alamanda
saya ckp, saya nak headphone original.
dier beri saya headphone ni rm49, minta kurang dapat rm45.
katanya ada waranti 6 bulan.



balik ofis, saya letak dulu dlm beg, sebelum balik, saya pun buka, ujilah headphone tu.
sekali sebelah kiri tak berbunyi.
aikkk , orginal apa macam ni?
saya tak puas hati, saya ke kedai tu terus.
saya komplen kat dier, tunjuk resit, dier tukarkan dengan unit lain tp jenis yg sama lah...

saya cuba dengar, dua-dua belah ok ada bunyi, tapi kualiti sound sangat mengecewakan.
tak ada bass langsung..
bising dan pecah
saya komplen, kalau ori kenapa bunyi mcmni?
dier jawab, tak tau.. ini je ori yang ada..


saya pujuk diri, bawa balik, dengar sambil atas motor wpun kualiti bunyi teruk
(rasanya beli yg lanun rm20 lagi sedap kot bunyi dia)
sampai rumah, saya nak caj handphone tu, saya cabut lah headphone
cabut mcm biasa.. takde ganas, takde pakai player atau spanar
sekali pin dier yg cucuk kat headphone tu sebelah tercabut.
apa da... baru sekali pakai


jadi semalam saya ke sana semula
baru buka mulut dan tunjuk barang, dia kata, "cik kalau dah guna tak boleh tukar".
aiikkkk... senang nya cakap.. jual barang tiruan kata ori, kemudian sedap2 tak nak bertanggungjawab.
mereka mula2 langsung tak mahu tukarkan barang saya tapi bila saya ugut nak ke tribunal, mereka suruh saya pilih antara barang yg sama yang saya rasa ciplak ni atau jenama lain yang langsung tak ada tulis jenama.

saya minta tukar dnegan headphone komputer sony yang lain yg saya biasa tgk dijual di carreforur harga rm35 - rm40, mereka cepat2 kata yang tu harganya rm70.
mereka suruh saya pilih antara dua barang cikai ni jugak.

siap perli2 saya.. mereka kata, kalau nak yg ok, ambil yang ni.. sambil tunjuk headphone yg mereka claim berharga rm99.
gila...

saya geram terus ambil nama sykt yg ada tulis di signboard tu dan pergi ke kaunter perkhidmatan pengguna di KPDNHEP
saya nak balik rm45 saya
tapi pegawai sana kata, saya perlu juga dapatkan no sykt mereka
hampeh la.. kedai tu tak tulis no sykt di signboard mereka..
walaupun kedai2 lain di alamanda ada tulis..
saya nampak MPH ada tulis..

pegawai KPDNHEP juga kata resit saya ni susah sikit nak claim
sebab resit kosong.. tak ada cop syarikat.
aiseyy.. memang biasa kan kalau kita beli barang2 aksesori komputer atau handphone dpt resit mcmni juga.

tapi pegawai KPDN kata, saya boleh cuba
beliau beri saya 4 salinan borang utk diisi dan hantar semula kepada mereka.

hm.. mungkin ada yang kata.. elle... rm45 pun kecoh
maaf la.. bagi saya rm45 tu besar nilainya kalau setakat nak dpt barang cikai yang tak boleh digunakan langsung macamni...

sebenarnya ni kali kedua saya kena kat kedai ni..
awal tahun dulu pernah beli charger kereta yg biasa je.. rm15
tapi boleh guna sekali je..
rosak yang sama.. pin tercabut.
tapi masa tu sebab saya beli barang tak original dan murah, saya anggap tak per lah.. salah saya sendiri
tapi kali ni saya minta yg original... dan saya bayar harga utk sepatutnya harga original..
hmm....




moral of the story
berhati-hati bila beli aksesori handphone di kedai ini
jangan terima resit yang takde nama sykt atau cop sykt.
Share:
Catat Ulasan

Disclaimer

This blog is for information and experience sharing. The authors are not responsible for any loss or damages caused by the manipulation and application of information obtained from the blog.

Facebook

Popular Posts

Translate Blog

Highlight

Mentari Court below market untuk dijual

Tiga tahun lepas, seorang kawan saya pernah bertanya potensi Mentari Court. Masa tu harga jual di sana dalam 180k. Saya katakan, bole...

Blog Archive

Real Estate Bloggers

Arkib Blog