nak sewakan sampai 10 tahun?

Salam Aidil Adha kawan-kawan..

hari ini hari raya Haji atau hari raya korban buat kita semua...

Tradisi kelaurga kami, setiap pagi raya pasti akan bergambar keluarga.
tak kira lah raya puasa atau raya haji
tak kira jugalah siapa ahli kelaurga yang ada pagi raya tu, pasti akan bergambar kenang-kenangan.

Jadi sementara menunggu yang lain bersiap, saya curi masa update blog sebentar.

ada seorang kenalan di FB group Property N Co bertanya,

Bakal penyewa lot kedai saya mohon nak buat perjanjian sewaan sehingga 10 tahun terus. Senang.
Persoalannya, boleh ke? Sesuai ke?

mari kita fahami apakah itu sewaan?
pernahkan juga dengar perkataan pajak?
sewaan atau bahasa inggeris di panggil tenancy manakala pajak atau dalam bahasa ingeris di panggil lease kedua2 nya bermaksud kita memberi hak untuk mendiami dan menikmati sesebuah tanah atau hartanah itu kepada seseorang individu (atau syarikat) dengan suatu balasan biasanya berbentuk kewangan.
ini definisi saya sendiri.
sama je lah kedua2 ni..
mereka bayar sewa atau bayar caj pajakan, maka mereka boleh lah tinggal di situ dan mengambil hasil dari tanah itu serta menikmati hak sptmana tuan rumah atau tuan punya hartanah itu sendiri.
mereka ada hak keluar masuk, mereka bebas bercucuk tanam
mereka ada hak ke atas pencerobohan
mereka ada hak menikmati hartanah itu dengan aman.
mereka ada hak menyaman sesiapa yang melanggar hak mereka
jiran buat bising, mereka ada hak saman
org menceroboh dan mencuri harta benda di dalam hartanah / tanah yg mereka sewa atau pajak, mereka ada hak ambil tindakan undang
mereka ada hak sptmana tuan tanah itu sendiri

cuma satu je mereka takde hak, iaitu title tanah
geran tanah atau geran hartanah tu bukan atas nama mereka
yang lain, semua mereka berhak

bila kita sewakan atau pajakkan hartanah kepada mereka bermakna kita serahkan hak2 ini kepada mereka
mereka yg pegang hak ini sekarang
itu sebabnya kalau mereka lambat bayar sewa atu tidak bayar sewa, bukan sesenang itu kita boleh mangga rumah tu
sebab hak mendiami rumah tu dah dipindahkan kepada mereka
kita dah takde hak
jangan ingat kita boleh sesuka hati masuk rumah tu ye...

ok, tapi boleh ke sewa sampai 10 tahun?
balik pada soalan asal.

berdasarkan Kanun Tanah Negara, kalau seseorang menyewa selama 3 tahun ke bawah, ia dikatakan sewaan atau tenancy
sewaan ni tak perlu tulis di geran
jadi, ia lebih mudah
namun, hak penyewa tidak sekuat hak kalau dia memajak.
oleh kerana nama penyewa tiada di dalam geran, sekiranya tuan punya hartanah menjualnya, dia tidak menjual sekali dgn sewaan
kalau pembeli baru itu tidak berhasrat untuk menyambung sewaan, pembeli baru ada hak utk menamatkan sewaan tersebut dan sewakan kpd org lain atau dia duduk sdr.
itu sebab kita selalu ckp, takper kalau penyewa owner lama sewa dgn kadar murah
boleh je suruh penyewa lama keluar dan kita cari penyewa baru dgn kadar baru

tapi kalau pajak, ia lebih bersifat jangka panjang
lebih dari 3 tahun
10 tahun, 20 tahun atau 99 tahun.
pajakan perlu didaftarkan di geran hartanah tersebut dan disahkan oleh pendaftar tanah.
prosedur sedikit leceh tapi hak mereka lebih terpelihara
sekiraya tuan punya hartanah itu menjual hartanah yg masih ada pajakan di atasnya, beliau menjualnya sekali dengan pajakan tersebut.
contoh kita beli tanah yg masih ada pajakan 7 tahun kepada seorang pekebun sayur
bila selesai pindah hak milik, kita TAK BOLEH tamatkan pajakan begitu saja dan halau pekebun sayur tersebut.
salah!
kita kena tunggu tempoh pajakan tu tamat sebab kita beli tanah tu sekali dgn pajakan tu sekali.

tapi, sekiranya pajakan itu dulu tidak didaftarkan di geran, dan kita selaku pembeli baru nak suruh dia keluar, barulah dia hilang hak itu.
maka barulah kita boleh suruh dia keluar.

Jadi, kalaulah tuan punya hartanah komersil ni nak sewakan sampai 10 tahun terus, ia bukan lagi sewaan tetapi pajakan.
kenalah tertakluk pada peraturan dan hak sebagai pajakan spt yang saya nyatakan di atas, bukan lagi sewaan.

kalau rajin nak baca lebih, boleh baca di sini




**heeee.. ni artikel pertama saya tulis menggunakan notebook baru
alhamdulillah... notebook hijau ni sesuai dgn saya yg berjiwa environmentalist.. hehehehe






Share:
Catat Ulasan

Disclaimer

This blog is for information and experience sharing. The authors are not responsible for any loss or damages caused by the manipulation and application of information obtained from the blog.

Facebook

Popular Posts

Translate Blog

Highlight

Mentari Court below market untuk dijual

Tiga tahun lepas, seorang kawan saya pernah bertanya potensi Mentari Court. Masa tu harga jual di sana dalam 180k. Saya katakan, bole...

Blog Archive

Real Estate Bloggers

Arkib Blog